El torn
Pelegrinatge a la Meca amb l'AVE
L'alta velocitat arriba a l'Aràbia Saudita. Un consorci d'empreses espanyoles es perfila com a guanyador del concurs per construir l'AVE en aquell país. La línia tindrà un traçat de 450 quilòmetres i suposarà una inversió de 6.500 milions d'euros, és a dir, el mateix que va pagarBill Gatesper comprar la companyia tecnològica Skype.
Tot i que el nou AVE serà una petita revolució en un país tan conservador com és l'Aràbia Saudita, suposem que l'alta velocitat saudita s'adaptarà als gustos i costums del país d'adopció. Si no canvien molt les coses, el dia de la inauguració homes i dones hauran de viatjar separats i els interiors tindran els típics acabats amb profusió de tons daurats tant del gust dels pobles orientals. Pel que fa als combois, en principi seran del mateix model que el que actualment cobreix la línia Madrid-Barcelona. És clar que si a última hora el Govern saudita volgués rebaixar la milionària factura que haurà de pagar per disposar d'un transport del segle XXI, sempre podria comprar de segona mà els trens que Renfe va retirar de la línia Albacete-Toledo.
De tota manera, és improbable que l'AVE àrab s'hagi d'anul·lar mig any després de la seva posada en marxa, com va passar en l'esmentat trajecte, clausurat l'1 de juliol perquè només tenia nou passatgers diaris. La línia dels petrodòlars enllaçarà Yeda, Medina i la Meca, les tres ciutats que protagonitzen la peregrinació que tot bon musulmà ha de fer almenys un cop a la vida. I no oblidem que la peregrinació, o Hajj, va comptar l'any 2010 amb uns tres milions de pelegrins i que més de la meitat d'aquests provenien de l'estranger. Ara només faltarà batejar els nous trens. ¿El llamp d'Al·là? ¿El somni del Profeta? Pot sonar irreverent. Deixem-ho enCamell volador.