El paper dels mitjans audiovisuals públics
La BBC, una inspiració
L'emissora britànica és un poder tou que projecta una imatge positiva del Regne Unit
La BBC, una inspiració_MEDIA_3 /
En aquests temps en què la televisió pública catalana està passant per profunds replantejaments conceptuals a causa de les grans retallades pressupostàries, és un bon moment per reflexionar sobre el rol dels mitjans de comunicació públics per als propers anys. Els canvis possiblement no seran menors. Fins i tot ens podem arribar a qüestionar si continuarem tenint la televisió al menjador de casa tal com l'entenem ara o bé tindrem pantalles connectades a la gran xarxa, en un futur més o menys immediat.
En el context espanyol, cal sumar-hi una frivolitat maliciosa que és persistent i que podria actuar com una taca d'oli. Són moments crítics, doncs, de crisi que, si no hi trobem solució, podrien causar desencís i abandonament, sense més, en un futur incert. Ara, més que mai, els mitjans de comunicació, especialment els visuals, representen un pilar per al manteniment de les nostres preuades democràcies europees de benestar per les quals tant hem lluitat. Mantenir-les serà el nostre repte.
Mirem nord enllà. Tenim grups mediàtics propers que podrien inspirar-nos. La BBC, per exemple, és una institució cultural única admirada al món per haver mantingut un periodisme d'alta qualitat. Només cal escoltar unes hores el prestigiós canal radiofònic 4 per adonar-se que la ràdio d'alta qualitat pot ser un consol enmig de l'onada de superficialitat i frivolitat visual que ens envolta. El fet que el mitjà televisiu no hagi eclipsat el radiofònic ja és un aspecte revelador. De vegades, la paraula pot tenir més força que la imatge i té l'avantatge de no haver-se de rendir als dictats delsrealities. D'altra banda, la cultura d'alta qualitat hauria d'estar a l'abast de tothom i què millor que poder-hi accedir des de casa pel mitjà radiofònic. La BBC ha mantingut el teatre de ràdio que, inexplicablement, aquí vam perdre fa anys.ShakespeareoTxékhov no haurien d'estar només reservats a qui pot pagar o té temps d'anar al teatre, i tampoc hauria de ser necessari anar a la universitat per accedir a l'alta cultura.
Aquesta MANCA de reflexió ha fet que a Catalunya ens hàgim quedat sense cap emissora radiofònica de qualitat i que, en canvi, en tinguem diverses que ofereixen el mateix tipus de programació generalista d'entreteniment amb alguna pinzellada cultural. Una repetició totalment innecessària que s'explica per una planificació inicial errònia. Aquesta filosofia de servei social i de promoció de la cultura de la BBC ve dels orígens de la institució britànica. El seu fundador,Lord Reith, un escocès fill d'un pastor presbiterià, va ser el primer director que la corporació va tenir. De bon començament va assentar uns principis sòlids sobre el rol de la BBC, només ràdio en aquells moments primerencs de fa gairebé un segle, que es basaven a educar les masses, un concepte que, gairebé un segle després, han sabut mantenir. L'empremta deReith ha estat tan important que, fins i tot, existeix el termereithianismeper descriure uns principis radiofònics basats en la igualtat de consideració de tots els punts de vista, la fiabilitat de les informacions, la universalitat i el compromís al servei públic. Es distingeix clarament de la ràdio o la televisió comercials, que busquen atreure les màximes audiències i el guany econòmic sense cap mèrit artístic, fins i tot en contra d'aquest, i sense els valors de la imparcialitat, l'educació o l'entreteniment.
Se suposa que la BBC és neutra, i que ofereix una plataforma amb diversos punts de vista. L'equilibri i l'objectivitat són paraules clau en els reportatges. La corporació continua oferint els serveis de ràdio a l'exterior en desenes de llengües, que exerceixen unsoft poweren el sentit que projecten un tipus de justícia britànic, d'equilibri i objectivitat al món i d'una bona imatge de la Gran Bretanya. En aquesta era de retallades, de les quals tampoc s'escapa, segur que serà capaç de mantenir la màxima qualitat. Però la gran preocupació que ara té és que no l'esquitxi el sensacionalisme que ocupa els mitjans globalment i que les notícies no es vegin empobrides amb menys anàlisi per tal d'afavorir l'especulació. La BBC s'ha adaptat ràpidament a la nova era digital i ha esdevingut un jugador central a internet. L'àmbit educatiu és un aspecte que la caracteritza i la seva web, una de les més utilitzades del món, ha estat fonamental per a l'educació digital de molts usuaris. Pàgines com el WebWise i el First Click estan dissenyades per ensenyar a utilitzar la web. Un exemple del seu compromís educatiu va ser el BBC Jam, un servei digital gratuït que oferia material interactiu d'alta qualitat, dissenyat per estimular l'aprenentatge a casa i a l'escola, però que va ser suspès per la Comissió Europea perquè danyava interessos comercials.
Notícies relacionadesA Catalunya tenim bons professionals del periodisme, però necessitem redreçar i enfortir els mitjans públics i que siguem capaços d'aconseguir una BBC catalana perquè la gent no se senti tan desvalguda en un món tan canviant. De vegades, no és tant una qüestió econòmica com de prioritats. Encomanem-nos de l'esperit altruista del vell lord escocès.
*Periodista i filòloga.