Confiança a cegues

2
Es llegeix en minuts

Rajoy ha fet una campanya perfecta. De manual. Impecable. No ha comès errors. Ha estat un candidat obedient. Ha seguit al peu de la lletra tot el que ha planejat el seu equip de campanya. I va superar l'única prova de foc que tenia, el seu duel ambRubalcaba.A partir d'aquell moment, es va engrescar.

El cara a cara als 4 dies de l'inici de la campanya podia suposar un punt d'inflexió si el líder del PP Malgrat que no va estar brillant, en va sortir airós i sense esgarrinxades. Li va donar confiança. Aquesta paraula que tant ha fet servir durant la campanya. A partir del debat l'objectiu era quedar-se com estava. I ho ha aconseguit.De fet ha anat de menys a més.

La seva campanya era fàcil i no tenia gaire perill.Però malgrat la senzillesa l'ha executat amb una gran precisió. Al PP ho tenien clar des de l'inici: tenim les eleccions guanyades, així que havia d'evitar dir alguna cosa que ens pugui restar un sol vot o que mobilitzi els votants desencantats delPSOE. ¿I com aconseguir-ho? Doncs amb grans dosis d'ambigüitat, sense dir res del que farà si guanya, molts "depens" i evitant la premsa.

Una persona capaç de respondre així en una entrevista demostra que és el rei de l'ambigüitat.

Periodista: ¿Sap qui serà ministre d'Economia si vostè és president?

Rajoy: Sí.

Periodista: ¿Serà home o dona?

Rajoy: Depèn.

Al PP eren conscients  que la situació a Espanya era molt dolenta i que per tant havien de plantejar les eleccions recorrent a la paraula més utilitzada en les campanyes electorals:Canvi. El lema de precampanya "Comença el canvi" i el de campanya "Suma't al canvi" ho demostren. Aquest concepte els ha permès generar un huracà imparable, fins i tot en zones poc propícies per al PP com Catalunya. Sintetitzant: Si les coses no van bé s'han de canviar. Espanya no va bé. Doncs canvi.

Rajoyha demostrat que és el candidat que tot director de campanya voldria tenir a les seves ordres. Ha repetit el missatge dia rere dia. 15 dies dient el mateix. Sembla fàcil però no ho és.Pocs candidats han aconseguit fer-ho tan bé com ell.

Notícies relacionades

A més de la paraulacanvi, Rajoy també s'ha escudat en la confiança, la crisi i l'atur.Amb aquestes poques paraules n'ha tingut prou per fer una campanya precisa i encertada.Com fan tots els partits ha buscat el contrast amb el PSOE. Als socialistes els  ha "endossat" l'atur i la crisi. El missatge sembla que ha fet el seu efecte en els espanyols.

La campanya de Rajoy ha estat brillant, ¿però ha estat ètica? ¿Un candidat pot arribar a ser president d'un Govern amagant les mesures que  prendrà per sortir de la crisi en què tant s'ha recolzat per guanyar les eleccions? Sembla evident que la resposta és: sí, pot. ¿Però hauria de ser així? Probablement no.Mai el desconegut havia generar tanta confiança.