LES XARXES SOCIALS
Graph Search, o com Facebook podria canviar les regles de joc a internet
"El nou buscador de la xarxa social californiana podria percebre's com una fletxa al cor del seu principal competidor: Google"
Mark Zuckerberg presenta Graph Search. /
El recent anunci deFacebook d'incloure unbuscador anomenatGraph Searchha despertat tot tipus de reaccions a la xarxa. La promesa d'aquesta nova funcionalitat pot tenir implicacions sense precedents però encara queden dubtes sobre la seva verdadera utilitat, tant per als usuaris com per a la xarxa social californiana. Vegem per què:
Graph Search pretén oferir informació altament rellevant basada en un tipus de dades que avui dia només té Facebook: qui i com són els nostres amics a la xarxa. Si per exemple busquem un hotel a Berlín, cal esperar que ens desperti més interès un establiment que compti amb un "m'agrada" d'algun amic que un de completament desconegut.
Potser per això, el nou buscador de Facebook podria percebre's com una fletxa al cor del seu principal competidor: Google. Però abans de treure el martell i començar a segellar amb claus el taüt del primer buscador del món caldria fer-se tres preguntes:
¿Entendran els usuaris la nova funcionalitat?
No hi ha dubte que el nom l'ha posat un enginyer i no un expert en màrqueting. 'Graph' es refereix al 'Social Graph' o sociogram de relacions entre usuaris a la xarxa. Però la majoria dels gairebé 1.000 milions d'usuaris de la xarxa social no saben el que és això ni tenen perquè saber-ho. Si Facebook no és capaç de comunicar el valor per a l'usuari final, aquesta funcionalitat podria ser condemnada al desús com ha estat el cas amb altres funcionalitats prometedores comFacebook Places.
¿Té Facebook prou informació per donar resultats de qualitat?
La xarxa deZuckerberg no és nova i ja compta amb grans quantitats d'informació sobre els gustos i preferències dels seus usuaris. A més cal esperar que després d'aquest anunci moltes marques augmentin la seva inversió a aconseguir més "m'agrada" amb el fi d'aparèixer més ben posicionades en les recerques dels seus potencials clients. Però hi ha la possibilitat que els usuaris menys actius acabin amb resultats decebedors en les seves recerques. En definitiva, és una qüestió de 'timing'. Si és massa aviat per a la majoria la funcionalitat corre el perill de seguir el camí deSiri (assistent virtual activat per veu) ja condemnat a l'oblit en milions de telèfons iPhone de tot el món.
¿Augmentarà aquesta funció el valor de les accions de Facebook en el llarg termini?
La primera reacció de Wall Street a l'anunci de Zuckerberg va ser una caiguda del 2,5% en el valor de les accions de la companyia. Una possible interpretació és que després de tanta expectació els analistes s'esperaven una cosa diferent. Però si Facebook aconsegueix seguir l'exemple de Google i troba la forma d'associar anuncis a les recerques les possibilitats de monetització són immenses.
És evident que les respostes a aquestes preguntes encara estan més enllà de l'horitzó. Però si de veritat Graph Search compleix tot el que promet, no hi ha dubte que pot canviar completament el panorama digital dels pròxims anys.