ELS ESCÀNDOLS DE CORRUPCIÓ
Pujol també ha de dimitir com a diputat
"El delicte de tràfic d'influències es va introduir al Codi Penal el 1991, arran de l'escàndol suscitat pel 'cas Juan Guerra', germà de qui aleshores era vicepresident del Govern"
Oriol Pujol flanquejat per Josep Rull, Jordi Turull i Lluís Corominas. /
L'acte del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que atribueix al secretari general de Convergència Democràtica, Oriol Pujol Ferrusola, la comissió d'un delicte de tràfic d'influències representa, després de les anteriors imputacions, un escàndol polític sense precedents. Perquè, tal com es descriu per part del tribunal, per tres magistrats, la seva conducta constitueix un evident i continuat abús de poder i perquè expressa, només amb els indicis delictius exposats, una traïció a la confiança dipositada en ell i el seu partit pels seus electors. ¿No n'hi ha prou per abandonar la seva acta de diputat?
És necessari recordar que, com ara veurem, l'imputat Oriol Pujol ha trencat obertament normes de l'Estatut que només s'invoca per defensar confusos interessos polítics. Doncs, senyor Pujol, el preàmbul de l'Estatut estableix que "els poders públics [dels quals vostè forma part] estan al servei de l'interès general i dels drets de la ciutadania". Ciutadania de qual ara es burla. I l'article 71 d'aquest Estatut disposa que "l'Administració de la Generalitat [de la qual vostè forma part] serveix amb objectivitat els interessos generals i actua amb submissió plena a les lleis i al dret". Exactament el contrari és el que exposa el tribunal de l'actuació del diputat Pujol.
Resulta paradoxal que, paral·lelament a les denominades cimeres anticorrupció que va convocar el president Mas, la coalició que governa Catalunya estigui cada vegada més assetjada per la corrupció. Però cada vegada és més clar que el missatge que el president pretenia enviar era doble. Primer, atrinxerar els diputats que fossin imputats en els seus càrrecs per evitar la seva dimissió, al·legant una suposada possibilitat que la imputació fos deixada sense efecte. Manifest error, perquè el poble, com a titular de la sobirania, no pot admetre que continuï com el seu representant qui, com el diputat Pujol, ha traït l'interès general d'aquest poble anteposant els seus interessos particulars...
I el segon missatge era una espècie d'advertència als mitjans de comunicació sobre uns suposats límits a la llibertat d'informació que no estan contemplats a l'article 20 de la Constitució ni en l'article 52 de l'Estatut, que només exigeixen veracitat, neutralitat i respecte a la "dignitat de les persones". La dignitat del diputat Pujol està afectada, en tot cas, per la decisió judicial.
Tràfic d'influències
El delicte de tràfic d'influències es va introduir al Codi Penal el 1991, arran de l'escàndol suscitat pel 'cas Juan Guerra', germà de qui era vicepresident del Govern, que, almenys, va dimitir aquest càrrec. Des d'aleshores ha estat una de les màximes expressions de la corrupció política. Això encaixa en el concepte de clientelisme, que és la forma moderna del caciquisme. Perquè associa abús d'una posició jeràrquica a l'Administració o en el partit governant --prevaler-se és com ho expressa el Codi Penal--, aprofitar-se d'aquesta posició de superioritat per determinar que una altra autoritat o funcionari accedeixi a la pretensió del superior i decideixi el que convingui amb el fi d'obtenir un benefici econòmic per a qualsevol de les parts concurrents. I que aquesta decisió constitueix, almenys, una manifesta desviació de les normes que regeixen el funcionament de l'Administració en benefici d'interessos particulars.
És, doncs, un delicte que vulnera de forma directa, particularment per part del diputat Pujol, els principis dels quals mai s'hauria d'haver apartat, els d'objectivitat i imparcialitat en l'exercici de les seves funcions públiques. Per això, és ofensiu per al sistema democràtic que continuï com a representant d'un poble a qui ha escarnit.
Tot el que hem dit ho expressa amb nitidesa el tribunal: "Existeixen indicis per continuar la investigació i, per tant, prendre declaració en qualitat d'imputat al senyor Oriol Pujol Ferrusola per un presumpte delicte de tràfic d'influències, tipificat en els articles 428 i següents del Codi Penal, ja que aquest, gràcies al seu pes polític, tant com a secretari general de Convergència Democràtica de Catalunya, i, sobretot, com a president del seu grup parlamentari al Parlament de Catalunya, i amb l'objectiu d'obtenir un benefici econòmic, per a ell o per als seus amics i col·laboradors, va portar a terme presumptament les operacions abans descrites peer aconseguir l'adjudicació d'un lot d'ITV, vulnerant el dret a la lliure concurrència pública, de tal manera que amb la seva actuació coordinava, dirigia i donava el necessari suport des d'un vessant polític a la resta d'implicats en aquest assumpte".
Notícies relacionadesDes d'aquests pressupostos fàctics i la seva qualificació judicial penal, el diputat Oriol Pujol només té una sortida: la renúncia a l'acta de diputat. Perquè ha perdut la seva legitimitat per representar el poble de Catalunya. Si no ho fes, la legitimitat del seu partit es veurà encara més qüestionada.