2
Es llegeix en minuts
Una usuària d’internet.

Una usuària d’internet. / ARXIU

A tothom li agraden els productes fets a mida, fets perquè encaixin a la perfecció amb nosaltres. Si poguéssim compraríem la roba a mida, les sabates a mida i fins i tot la bicicleta a mida. La personalització sol donar més bon rendiment, un vestit que ens queda millor, unes sabates que no llaguen els peus i una bici que aprofita millor la nostra energia. Però, ¿què passa quan el que es fa a mida és la informació que rebem?

Les grans companyies d'Internet s'esforcen per oferir-nos una navegació cada vegada més ajustada als nostres gustos. Facebook ens ensenya més sovint l'activitat d'aquells amics que sap que ens interessen i Google ens ofereix continguts que habitualment s'ajusten a les nostres expectatives en els resultats de les recerques. Productes a mida. Ja no hi ha estàndards de recerques aGoogle, cada un obté els seus resultats. Analitzen el nostre comportament a la xarxa i procuren oferir-nos una navegació ajustada al nostre comportament habitual.

L'activista d'InternetEli Pariserexplica, en unaxerrada TED, que per veure quin efecte té la personalització dels serveis d'internet, va demanar a diferents amics que busquessin la paraula “Egipte” a Google, a veure què passava. I el que va passar és que un dels seus amics va obtenir resultats relacionats amb les revoltes i moviments socials, els drets humans, la primavera àrab, etcètera, i un altre va obtenir resultats sobre vacances, creuers pel Nil i altres meravelles d'aquesta destinació turística. Només és un exemple. El nostre comportament a la xarxa predetermina què podem obtenir. Internet personalitzat, fet a mida.

El que em pregunto és ¿en aquest cas, també és millor un producte fet a mida? Un vestit més petit no m'aprimarà, ni unes sabates grans em faran créixer el peu, però una informació que superi les barreres de les meves expectatives, del meu coneixement, que traspassi la meva zona de confort sí que em pot fer pensar, créixer i descobrir. Internet havia de connectar-nos a tots, havia de ser el canal pel qual poguéssim conèixer noves realitats, entendre el món. Si les grans companyies d'Internet ens estudien i analitzen per no oferir-nos res més que allò que elles creuen que volem saber, la xarxa ens aporta molt poc.

Notícies relacionades

Escolteu laxerrada d'Eli Pariser sobre “la bombolla de filtres” a la xarxai pregunteu-vos si voleu que la vostra navegació sigui feta a mida. En altres paraules, ¿creieu que l'amic d'Eli Pariser s'ha de conformar amb les ofertes de vacances a Egipte?

Postpublicat al portal d'opinió50x7