El Prat es queda sense pista per a enlairar-se

3
Es llegeix en minuts

En el nostre món globalitzat, i en particular l’Europa de les ciutats, els aeroports són clau. Configuren la xarxa d’estacions i d’encreuament de les vies de comunicació més poderoses que existeixen: les rutes aèries. Tant per Barcelona com per Catalunya, disposar d’un gran aeroport té una rellevància molt gran. Com a país, amb la nostra capital al davant, som una cruïlla de cultures, cosmopolita i oberta: estem orgullosos de la nostra identitat però no tenim complexos a l’hora de sumar esforços amb la resta d’Espanya i d'Europa, som l'avantguarda en els debats i la creació i estem plenament inserits al món. Però a més a més el futur de la nostra economia i la nostra estratègia de desenvolupament passen per aquesta infraestructura. Una economia que s’ha de basar en el talent (cultura, recerca, prestigi de l’educació i del sistema sanitari…), l’intercanvi (fires, congressos, competicions esportives…), les exportacions i el turisme: és a dir, activitats completament dependents dels fluxos amb l’exterior, i una estratègia de desenvolupament que només pot ser aconseguir esdevenir la Porta Sud d’Europa, l’eix de l’Arc Mediterrani (de Montpeller i Toulouse fins a València i les Illes) i, sobretot, la capital euromediterrània, referència social i política de les dues riberes del Mediterrani. Per això, port i zona d’activitats logístiques, tren d’alta velocitat i aeroport són les tres infraestructures nuclears pel desenvolupament de Barcelona i Catalunya.

Amb aquestes idees de fons, els governs liderats pels socialistes a Barcelona, Catalunya i Espanya varen crear un full de ruta per fer de l’aeroport del Prat un dels grans aeroports europeus, seguint tres línies d’actuació: ampliació de la capacitat i modernització de les instal·lacions –objectiu plenament assolit–, descentralització de la gestió d’AENA per adaptar-la molt millor a les necessitats del territori en base a un nou concurs de gestió i a la direcció d’un consell rector amb majoria de les administracions catalanes –objectiu encarrilat amb la licitació en marxa del concurs i els canvis legals consensuats– i, en tercer lloc, radicació d’una aerolínia de referència que progressivament obrís noves línies de comunicació aèria (especialment transoceàniques i mediterrànies) –objectiu que es desplegava amb l’impuls a Spanair. A aquestes tres línies bàsiques d’actuació, se n’hi afegia una quarta encara embrionària: l’aliança amb Toulouse per sumar els seus centres universitaris i de recerca especialitzats en el sector aeroespacial i els seus hangars de manteniment i reparació de flotes aèries com a activitats complementàries a la massa crítica de passatgers i a la potència de trànsit del Prat.

"El projecte d'aeroport autònom del Prat queda enterrat, una molt mala notícia per a Barcelona i el país, que la incompetència política i les prioritats equivocades dels governs de CiU, a Barcelona i Catalunya, no han permès evitar" 

Doncs bé, aquesta estratègia imprescindible per sortir de la crisi, incloent-hi la part important de competitivitat de la nostra economia que es juga a l’aeroport del Prat, han quedat completament escapçades per les orientacions centralistes i privatitzadores del govern del PP.

Notícies relacionades

Només arribar, la ministra Pastor ja va ordenar aturar el procés de descentralització dels aeroports del Prat i Barajas i ara ja tenim confirmació de la seva voluntat de privatitzar AENA (més d’un 60% de les accions) d’aquí a poques setmanes. Un canvi de model aeroportuari en tota regla sobre el que avui dimarts tindrem oportunitat de debatre a fons al Senat. El Govern aposta, amb l’argument de fer caixa per rebaixar el deute, pel criteri del benefici empresarial cec per sobre de la funció de servei públic i per sobre del paper de catalitzador econòmic clau per als territoris i àrees urbanes que vertebren els aeroports. I amb això, el projecte d’aeroport autònom del Prat queda enterrat. Tot plegat, una molt mala notícia per a Barcelona i el país, que la incompetència política i les prioritats equivocades dels governs de CiU, a Barcelona i Catalunya, no han permès evitar.

Amb tot, els socialistes continuarem defensant la titularitat pública dels serveis aeroportuaris, la plena autonomia de gestió de l’aeroport del Prat, la radicació d’una aerolínia de referència a les seves terminals i l’acord amb Toulouse per constituir un gran pol aeronàutic del sud d’Europa lluitant fins a aconseguir-ho. Barcelona i Catalunya ho necessiten.

Temes:

Carles Martí