La sinistralitat al volant
Carreteres segures, un èxit europeu
La política de seguretat viària de la UE ha permès reduir les morts a menys de la meitat en 12 anys
Les carreteres europees cada vegada són més segures. El 2001, els accidents de trànsit a la Unió Europea van segar la vida d'una mitjana de 113 persones per cada milió d'habitants. El 2013 aquesta taxa s'havia reduït a menys de la meitat. Anem, doncs, pel bon camí per assolir el nostre objectiu de zero morts en carretera d'aquí al 2050 i per reduir a la meitat les víctimes el 2020.
Les xifres provisionals de la Unió Europea indiquen que el 2013 les morts en accident de circulació van disminuir un 8% respecte a l'any anterior. Això ens situa en el segon any consecutiu amb un descens similar. La política de seguretat viària de la Unió Europea, que ha impulsat un ús més gran dels dispositius de seguretat i normes més rigoroses, és sens dubte un factor clau.
La seguretat viària és un dels grans èxits de la Unió Europea, però és molt important evitar l'autocomplaença. Una víctima mortal sempre és una víctima de més. Una mort és suficient per destruir la vida d'una família. Malgrat les estadístiques positives, a la Unió Europea van perdre la vida l'any passat unes 26.000 persones, una xifra que equival a la població d'una ciutat petita o mitjana. Queda, doncs, molt per fer.
Hem avançat en alguns àmbits essencialment pràctics. Hem examinat, per exemple, la possibilitat de modificar les normes de fabricació dels camions per passar de l'actual forma de bloc de la cabina a un disseny més arrodonit. Millorar la visibilitat del conductor pot salvar a l'any entre 300 i 500 vides d'usuaris vulnerables de les carreteres, com vianants o ciclistes.
Però, com sempre, fer complir les normes segueix sent un problema important. Infringir les normes de trànsit és una cosa sorprenentment habitual, especialment quan els automobilistes travessen una frontera i creuen que les normes de circulació no els són aplicables perquè estan en un altre país. Fins fa alguns anys, a la policia li era sovint impossible identificar i sancionar els infractors a causa de l'escassa cooperació entre autoritats. És tres vegades més probable que el conductor d'un vehicle matriculat en un altre país cometi una infracció que no que ho faci un conductor resident. Els conductors estrangers representen el 15% de les infraccions per excés de velocitat malgrat suposar només el 5% del trànsit. Per això s'ha aprovat una nova directiva de la Unió Europea en matèria d'aplicació transfronterera de la normativa, que suposarà un verdader canvi en la seguretat viària. Es poden salvar milers de vides a l'any a Europa si s'exerceix més pressió sobre tots els conductors perquè respectin les normes de trànsit independentment del país pel qual circulin.
No n'hi ha prou que les carreteres siguin més segures, també han de ser-ho els vehicles. A les carreteres europees moren diàriament més de cinc persones en accidents deguts a fallades tècniques dels vehicles. Gràcies a una iniciativa de la Comissió, hem actualitzat les normes per endurir les inspeccions tècniques i ampliar-ne l'abast.
En el passat, la normativa europea permetia que molts joves sense experiència conduïssin la categoria més potent de motocicletes. Les normes ara són més estrictes i limiten aquesta possibilitat, perquè s'ha introduït un accés per etapes i es posa més èmfasi en la formació i els exàmens. En el cas dels ciclomotors, ara són una nova categoria de vehicle, i per obtenir el permís per circular-hi s'ha d'aprovar un examen teòric.
Notícies relacionadesFINALMENT, s'ha de destacar una qüestió que sol passar-se per alt en les estratègies de seguretat viària, els ferits greus. S'estima que per cada persona morta en un accident sobreviuen quatre persones discapacitades per a tota la vida, 10 ferits greus i 40 ferits lleus. Es calcula que cada any pateixen lesions greus en accident de carretera unes 250.000 persones. La Comissió ha començat a preparar un pla a llarg termini per reduir el nombre de ferits greus. De moment, ja s'han elaborat definicions comunes de les lesions per poder comprendre millor aquesta qüestió, tenint en compte els problemes que plantegen actualment les notificacions errònies i la dificultat de comparar les estadístiques. A partir d'aquest any, tots els països han de poder notificar dades comparables i fidedignes utilitzant una escala comuna per a la definició de les lesions greus. També s'establirà un objectiu de reducció a escala de la UE per al 2020.
Els progressos aconseguits per reduir les morts en carretera han d'animar-nos a redoblar els nostres esforços per fer de les carreteres europees un lloc més segur. Sense cap mena de dubte, seguim el camí encertat. Però no hem d'oblidar que encara queda molta feina per endavant. La lluita continua.