LA CORTINA DE FUM

Puntes d'iceberg

1
Es llegeix en minuts

Si fins i tot Pablo Iglesias de Podem fa bona la màxima marquetiniana «el candidat és el missatge», ¿què no passarà amb Eduardo Madina Pedro Sánchez, els dos màxims aspirants del PSOE a erigir-se en el seu antídot? Però amb ells, sota la superfície, uns altres construeixen l'iceberg del qual solament la punta (una cara) apunta.

José Antonio Pérez Tapias «ja ha guanyat». Així ho consideren molts dels seus companys, que el reconeixen com el millor preparat i el més progressista. Però diuen que ha guanyat perquè estarà segur a la nova Executiva, no perquè el vegin avui de secretari general. Per repintar el quadre (clínic) de flor marcida socialista es busca cara «nova», cosa que no implica que ni ella ni els seus equips hagin emergit del no res.

D'entre els noms il·lustres que es dibuixen al fons del quadre que protagonitza Sánchez, a part de l'andalusa Susana Díaz José Blanco hi ha José Bono. El seu històric cap de premsa, José Luis Fernández (conegut per tots com Chunda), dirigeix l'estratègia de comunicació de la campanya, mentre que el diputat a l'Assemblea de Madrid José Cepeda, històric del socialisme madrileny antigament lligat al guerrisme, dirigeix l'estratègia de campanya. Amb ells, Teresa Cunillera, una altra veterana, una de les diputades del PSC amb més anys al Congrés, ha estat peça clau com a coordinadora «política» de la campanya de Sánchez. I entre altres noms clau de l'equip del candidat, el seu cap de gabinet, Juanma Serrano, i el responsable del front digital, Guzmán Garmendia.

Notícies relacionades

Per la seva banda, Madina compta amb un «cervell» de campanya que va despuntar a La Moncloa de José Luís Rodríguez ZapateroBernardino León. Ell exerceix la direcció «política» de la campanya, amb especial mà en l'estratègia i el discurs polític de la candidatura. L'experimentada periodista i assessora política Imma Aguilar n'és la directora tècnica electoral, i amb ella treballa un equip molt bolcat a internet, amb César Calderón (expert en Govern Obert) com a responsable del front de «resposta ràpida» i amb David Álvarez cuidant de la reputació, especialment via web i «Equip Madina».

A l'estil Van Gogh

Jordi Giráldez controla el front imatge i creativitat. I Luis Marañón, politòleg amb experiència en processos electorals a Llatinoamèrica, és el director d'estratègia i discurs electoral. Daniel Bardavío, que havia estat director de comunicació del Gabinet del president del Senat Javier Rojo, és el director de comunicació del candidat Madina. I tots ells, els uns i els altres, completen bona part d'un quadre més que postimpressionista a l'estil Van Gogh, post trauma. Amb la idea de superar-lo.