ANÀLISI

Conviure sobre rodes a la gran ciutat

2
Es llegeix en minuts

La moto com a element de mobilitat està molt vinculada a la ciutat de Barcelona i les últimes dades dels accidents dins de la ciutat ens tornen a posar al centre del debat el paper que juguen les motos en la circulació i també en la convivència de les diverses maneres de transport que ha de tenir l'espai urbà.

Tradicionalment la moto està alineada amb els automòbils dins de l'ampli concepte de vehicles a motor. Però és moment de presentar les diferències, ja que la moto no és ni es condueix com un cotxe. La moto és un vehicle individual que ocupa poc espai per persona transportada, la seva adquisició és més econòmica i els seus consums energètics són baixos, i per tant contamina menys que un automòbil, i només falta que s'incorporin més motos elèctriques al mercat perquè el seu ús sigui més òptim.

Però no podem ocultar que la imatge positiva de la moto en ciutat es pot veure tacada per la sinistralitat global d'aquest mitjà, circumstància que té solucions que ja s'estan seguint en algunes capitals d'Europa on, en moltes ocasions, al realitzar una anàlisi de les causes dels accidents es detecta implicació, però no culpabilitat, del conductor de la moto i sí del conductor de l'automòbil.

Les motos són per a molts ciutadans una manera de mobilitat assequible i una alternativa als cotxes en molts viatges urbans. No importa en quin grau es millori el transport públic, ja que probablement sempre seguirà existint una demanda de mobilitat individual que pot ser satisfeta en molts casos per les motos. Els avantatges de la moto sobre el cotxe en el trànsit urbà són més grans i més competitius pel que fa a maniobrabilitat en el trànsit i la possibilitat d'aparcar en espais petits.

L'assignatura pendent

Però la gran assignatura pendent és la formació i educació de molts motoristes que han de comprendre que no es condueix igual una moto que un cotxe, de la mateixa manera que els conductors de cotxes han de formar-se en una conducció compartida, tranquil·la i respectuosa amb els altres. El cotxe fa anys, i cada vegada més, que ha deixat de ser l'únic mitjà de transport urbà i ha de compartir els espais amb altres maneres com les motos i bicicletes.

Notícies relacionades

Per realitzar aquesta convivència tan necessària cal incrementar l'atenció i el respecte, i controlar la velocitat. Amb velocitats elevades qualsevol error o distracció d'un conductor tindrà conseqüències fatals al no existir marge de reacció.

La formació dels actuals i futurs conductors de moto és essencial per a una circulació més segura en la ciutat, així com també és imprescindible eradicar els comportaments incívics i de falta de respecte pels altres mitjans de transport, amb informació, formació i sancions correctores que no donin la sensació de tolerància de l'administració cap a unes o altres maneres d'ocupar i circular en l'espai urbà.