Anàlisi
Una investigació penal eficaç i sense pressions
Les declaracions del fiscal encarregat de les investigacions preliminars de l'accident de German-wings plantegen diversos interrogants. La primera qüestió és que, si es confirmés la teoria del suïcidi, el possible retret penal podria estendre's a altres persones més enllà del mateix perpetrador del crim, i més concretament a la pròpia companyia aèria, que hauria obviat la seva obligació de vigilar la idoneïtat i el correcte estat no solament físic sinó psíquic dels seus empleats.
Els tribunals de França, lloc de l'accident, són competents per investigar i sancionar aquestes eventuals conductes delictives, utilitzant per a això les seves normes repressives, i en el seu cas determinar la responsabilitat penal i civil de les entitats involucrades. Això, a més, té l'avantatge de proporcionar a les víctimes els mitjans per conèixer les causes de l'accident.
Teòricament, seria possible que la investigació determinés que existeix una conducta tipificable penalment en els actes o omissions perpetrats per diferents persones que, en diferents nivells, hagin pogut permetre que un professional amb possibles problemes de conducta accedís a pilotar un avió comercial, amb la responsabilitat que això comporta.
Donat l'ampli ventall de professionals involucrats en un vol comercial, qualsevol d'ells eventualment podria ser el causant d'un incident, i no solament empleats de la mateixa companyia aèria sinó de terceres companyies o fins i tot funcionaris de l'aviació civil.
Que aquesta investigació penal es porti endavant amb llibertat, eficàcia i sense pressions és essencial si es vol mantenir la confiança en el sistema de transport aeri, que resulta ser el mitjà de transport més segur. En qualsevol cas, l'excepcionalitat d'un accident aeri i el seu abast sociològic expliquen l'impacte emocional que produeix en la ciutadania i la necessitat de treballar per garantir la credibilitat de l'aviació comercial.
Es planteja, per una altra banda, si el fet que l'accident s'hagi produït per un acte voluntari d'un empleat del transportista pot modificar la responsabilitat i/o la cobertura de l'assegurança. A aquest respecte, convé tenir en compte que:
) Les companyies aèries tenen una obligació d'assegurament mínim per passatger, en la quantia indicada en els reglaments europeus.
Notícies relacionades) Una altra cosa és el règim de responsabilitat del transportista, regulat pel Conveni de Mont-real i els reglaments europeus que l'incorporen al dret comunitari. Segons aquestes normes, la companyia és responsable dels danys causats als passatgers, sense limitació, llevat que pugui provar que el dany es va produir per l'acte exclusiu d'un tercer, i en aquest cas podria limitar la responsabilitat a uns 130.000 euros per passatger. El fet que sigui un acte voluntari d'un empleat de la companyia no modifica aquest règim, ni tampoc la cobertura de l'assegurança de cara als passatgers.
) I un altre aspecte diferent és la qüestió de l'avaluació dels danys, que competeix al tribunal que hagi de valorar-los i que és diferent segons les pràctiques pròpies de cada país.