Els reptes del mercat laboral
Sense formació no hi ha ocupació
La llei de FP que ha aprovat el Parlament és una eina clau per a la generació de llocs de treball
Els objectius de la Unió Europa per al 2020 aposten per una formació per a tothom, que actuï com una eina clau per sortir de la crisi, una garantia d'accés a una feina, i emplacen els països a adaptar els sistemes per fer-los atractius, oberts a noves oportunitats i al mercat laboral. Conscient d'aquestes necessitats, el Govern va portar al Parlament el projecte de llei de formació i qualificació professional de Catalunya (LFQPC). Aquesta setmana la Cambra catalana ha aprovat la llei, fent un gran pas cap a assolir els objectius europeus i els de país, en un moment clau, just quan ja sortim de la crisi econòmica. La transcendència de la nova normativa (que forma part dels acords de governabilitat entre CiU i ERC) la dóna el gran consens aconseguit, un 89% del suport dels diputats, a una llei indispensable que podem qualificar com de postcrisi, sobretot perquè en el moment en què ens trobem és difícil concebre la feina sense formació.
Catalunya tenia un problema derivat de la proporció que ha ocupat els nivells més baixos de la formació. Fins al 2007, per la quantitat d'ofertes de treball poc qualificat, això no va comportar un greu problema d'ocupació. Però avui, amb un país que aposta per la societat del coneixement, amb un increment de les taxes de graduats derivat del pla a favor de l'èxit escolar, cal donar resposta a la necessitat d'augmentar el nivell de qualificació de les persones i també els nivells de tecnologia, de la innovació i de la competitivitat de les empreses. La nova llei justament pretén assentar les bases de la formació professional del futur. Per això no es tracta d'una llei educativa sinó molt més àmplia i transversal. Aquesta llei crea els serveis i les estructures que han de garantir la prestació del dret a la formació.
Encetem un camí llarg que marcarà l'inici d'una nova etapa. Fins ara la formació professional ha estat subdividida en dos sistemes separats i poc coordinats: el sistema de formació professional inicial i el de la formació per a l'ocupació. La llei crea un sistema integrat que reunirà en una sola caixa d'eines tots els instruments per donar resposta integral tant a les necessitats de formació i qualificació que senten les persones, com les de les empreses. A partir d'ara, i per primera vegada, tota la formació formarà part d'un tot i es mourà en la mateixa direcció.
El nou sistema té quatre peces clau. La primera és la creació dels serveis bàsics; s'unifiquen els d'informació i orientació, l'assessorament, la formació i l'acreditació de competències professionals. Qualsevol persona que vol acreditar els seus coneixements o ampliar la seva formació podrà rebre la informació de manera unificada. Una segona peça és la xarxa de centres del sistema, qui oferirà els serveis. Cal fer menció als centres de formació integrada; seran un centenar a tot el país on els usuaris accediran a tot tipus de formació, acreditacions i qualificacions per continuar preparant-se al llarg de la vida i eixamplant la FP dual. Per poder posar en pràctica les dues primeres peces, la tercera és bàsica: la governança. El futur de la formació passa per les decisions del Govern però també per les aportacions d'empresaris, sindicats, cambres de comerç i món local perquè només amb les sinergies amb el món laboral garantirem la formació que cal als ciutadans per tenir feina. La darrera peça d'aquest engranatge és la innovació, la qualitat i la internacionalització. Parlem de transferència tecnològica entre empreses i universitats i ara aquest model també inclourà els centres de formació. Ja tenim una xarxa de 42 centres que practiquen la transferència tecnològica, sobretot en petites empreses i projectes d'emprenedoria.
Amb aquestes peces ens situem en una bona posició per adaptar-nos al mercat laboral, identificar i atendre els sectors emergents, garantir la prestació de la formació en una societat més longeva i preparar les persones perquè gestionin llurs competències professionals. Els canvis que ha viscut la societat en els darrers anys ens obliguen a prioritzar i per això la llei es desplegarà en tres anys per aconseguir arribar a doblar el nombre de gent que es formarà professionalment d'aquí 10 anys.
Notícies relacionadesSi la llei d'educació del 2009 posava les bases per a l'ensenyament, aquesta llei garanteix la formació al llarg de la vida. És una eina que ens ha de fer desaparèixer del nostre imaginari la figura del ni-ni però també ha d'afavorir tots els talents que tenim al país, garantint la igualtat d'oportunitats. Treballem doncs amb un nou instrument que afavorirà l'ascensor social. Estem, en definitiva, davant d'una llei que esdevé indispensable per al progrés d'un país, ambiciosa i realista per arribar al ple desenvolupament personal i professional dels ciutadans, de manera que persones i empreses trobin en la formació l'instrument que ha de facilitar el seu benestar.
Consellera d'Ensenyament de la Generalitat.