Un fenomen tecnològic

Drons sense llicència per tot arreu

La norma que regula l'ús dels aparells aeris emergents s'infringeix i sorgeixen problemes de seguretat

3
Es llegeix en minuts

Fa uns dies un informatiu de televisió tractava sobre un concurs de pilotatge de drons. S'incidia en el fet que es poden pilotar a una distància de 14 quilòmetres i que assoleixen una velocitat de 70 quilòmetres/hora. No obstant, el més rellevant davant l'escenari que se'ns presenta és: ¿qui pot dirigir aquests aparells, en quines zones i sota quines condicions? L'ús de drons s'ha popularitzat en gran manera, fins al punt que el Govern va haver d'aprovar a corre-cuita un decret llei el 4 de juliol del 2014 , que junt amb la llei de navegació aèria del 1960 i la normativa comunitària regula l'ús d'aquests aparells. Però malgrat aquest marc regulatori, el seu compliment queda completament en entredit.

Actualment els drons no solament es colen per on no toca, sinó que sobrevolen llocs sensibles en què poden provocar un conflicte. Els operadors de drons no segueixen la normativa, i els que haurien d'encarregar-se de fer-la complir, els cossos de seguretat, la desconeixen completament. Diverses vegades he vist que drons sobrevolaven un acte públic en presència dels Mossos d'Esquadra, que es limitaven, com feia tothom, a assenyalar amb curiositat els aparells.

Ara, arribat el bon temps, aquesta activitat a l'aire lliure sembla florir i assolir el seu apogeu. En una sola setmana he pogut veure com un dron filmava el pantà de la Baells i les poblacions adjacents i com un altre gravava imatges sobre la ciutat de Vic; i també vaig sentir a la meva ciutat uns nens que explicaven als seus pares que havien vist «uns ovnis» sobre el pati de l'escola.

Davant un hipotètic vol massiu de drons cal saber que la llei, per sort, ens empara. Les limitacions comencen a partir d'aeronaus de més de dos quilos (evidentment, les petites joguines que conduïm per radiocontrol estan lliures de qualsevol control administratiu). La normativa indica que únicament pilots amb llicència poden conduir aquests aparells, que no poden sobrevolar zones poblades o en què hi hagi una concentració de persones, pel risc que pot suposar la caiguda d'un dron per avaria, col·lisió o esgotament de la bateria.

Els vols s'han de realitzar a una distància mínima d'entre 8 i 15 quilòmetres d'un aeròdrom i tots els aparells han de disposar d'una placa identificativa perquè es pugui conèixer l'empresa operadora, que ha de tenir una pòlissa de responsabilitat civil. A més, el decret llei assenyala que és necessari comptar amb el manual d'operacions, que defineix els procediments, un estudi de la seguretat aeronàutica de l'operació que constati que es pot realitzar amb seguretat, la realització de vols de prova i un programa de manteniment de l'aeronau.

Les mateixes administracions ja s'han vist obligades a ser estrictes. Un ajuntament andalús que prefereixo no mencionar va comprar dos drons que té aparcats en un magatzem perquè no compta amb les autoritzacions ni amb els manuals de manteniment per poder operar-los. Però centenars d'empreses i amants de la fotografia i el vídeo segueixen utilitzant drons de forma il·legal. Els usos són d'allò nés divers. Un empresari de Vilanova anuncia un servei per escampar cendres de difunts a través de drons, i assegura com a avantatge competitiu que pot arribar a qualsevol lloc. De la mateixa manera, s'està oferint a pescadors de platja la possibilitat, per 20 euros, de llançar amb drons els hams per així arribar mar endins. Però els que fan aquestes propostes haurien de saber que no es permet llançar cap element des d'un dron.

També els usuaris d'aquests serveis tenen una part de responsabilitat. Les empreses del sector que compleixen els requisits legals reben moltes peticions per filmar nuclis poblats o concentracions de persones. Les han de rebutjar, però encara que expliquen molt bé el motiu de la seva negativa veuen que molts clients opten per contractar els serveis d'empreses que actuen de forma clandestina. És clar que contractar una empresa que utilitza drons és més barat que llogar un helicòpter.

Notícies relacionades

S'han interposat moltes denúncies, però els tràmits són lents. Esperem que comencin a realitzar-se algunes inspeccions. L'Agència Estatal de Seguretat Aèria ha enviat els primers requeriments de cessament d'activitat a empreses no registrades o que publiciten serveis sobre zones urbanes. L'agència amenaça dient que, si persisteix l'activitat, obrirà expedient sancionador. La multa per vulnerar la llei de seguretat aèria va de 4.500 a 70.000 euros. Cal insistir-hi: abans d'operar amb un dron és necessari assessorar-se jurídicament i tècnicament, obtenir les autoritzacions per exercir activitats de treballs aeris, subscriure assegurances de responsabilitat civil i comptar amb pilots autoritzats.

Consultora aeronàutica.