Renfe i Europa
A l'enginyer Ignasi Pascual, al 1850, el van expulsar del consell d'administració de la companyia de ferrocarrils de Mataró per defensar la necessitat de construir la xarxa ferroviària espanyola, que es començava a teixir en aquell mateix moment, amb ample internacional com la resta de països europeus.
La justificació dels mandataris per fer-lo fora, ja que, com ser discordant no és un motiu de pes, i com encara s'actua en certs reductes de l'Estat, va ser tractar-lo de "mal espanyol i il·lús", a més de ser un home "de bona salut ja que es banya també a l'hivern ". Aquests mateixos anys, el llavors diputat al Congrés Andres Borrego, en ple debat de l'arribada del tren a Espanya, va declarar sense objecció: "el que necessitem és una gran creu de ferrocarrils que travessi el nostre territori de nord a sud i d'est a Oest.
Perquè quan sentia i llegia que Anglaterra, França, Alemanya s'esforçaven per cobrir les seves territoris d'una xarxa de ferrocarrils, repetia jo sense parar: no xarxa sinó creu, és el que nosaltres necessitem, i aquesta creu la considero destinada a operar ni més ni menys que la nostra salvació econòmica, a la manera que la creu mística del calvari ha operat la regeneració de l'espècie humana ".
Avui, els trens d'alta velocitat espanyols no poden arribar a París -i els Talgo nocturns han estat eliminats- i Madrid - Puerta de Atocha s'ha convertit en el gran hub de l'AV. Com diria Sabina, on es creuen tots els camins i alhora, com entona en una altra cançó, on hem baixar-nos. Tot passa per Madrid.
A bord d'un tren de rodalies alemany, que a una velocitat i preu raonable uneix Baden - Wüttemberg amb Zurich, el meu destí final, recordo els amics de Renfe i tots aquells que han cregut que el model espanyol era el millor. A Alemanya, els rodalies són molt més confortables, les freqüències més elevades i viatjar en transport públic és d'allò més fàcil. En el teu bitllet tens detallat tot el traçat, amb els horaris dels transbords, les vies i el temps d'espera. Com a Espanya, vaja. I, per cert, que aquí aquesta caient un gran xàfec i de moment no ha caigut el sistema ferroviari.