2
Es llegeix en minuts

Els registres efectuats per ordre judicial en diferents entitats vinculades a Convergència Democràtica de Catalunya han tornat a commocionar una societat cada vegada més indignada amb tots els problemes vinculats a la corrupció. La investigació està centrada a analitzar si determinades institucions van incrementar dolosament els imports de factures a empreses constructores, amb la finalitat que aquestes companyies abonessin comissions il·legals a la formació política abans esmentada. També es pretén esbrinar si hi va haver càrrecs públics que es van enriquir il·legalment amb aquestes pràctiques.

Aquestes actuacions s'han portat a terme perquè un jutge independent ha considerat que existeixen seriosos indicis d'activitat delictiva. Davant d'aquesta situació la justícia no pot mirar cap a un altre costat. La corrupció està erosionant perillosament la credibilitat de les nostres institucions. Suposa trencar les regles del joc i oferir posicions d'avantatge als partits polítics que se n'aprofiten. I, especialment, causa un enorme perjudici a la ciutadania, ja que acaba pagant quantitats desorbitades de diners per obres i serveis públics que no tenen aquell cost real.

La gravetat dels fets investigats també resulta evident. Ens trobem davant possibles delictes de suborn, blanqueig de capitals i altres infraccions contra l'Administració pública, que estan castigats amb penes de presó i d'inhabilitació d'una certa entitat. Per tant, totes les forces polítiques, sense excepció, haurien de recolzar qualsevol tipus d'investigació judicial sobre temes de suposada corrupció, sense perjudici que també s'ha de respectar amb fermesa la presumpció d'innocència i el dret de defensa de les persones imputades.

En el cas present s'han llançat diverses insinuacions sobre hipotètiques interferències judicials davant les pròximes eleccions catalanes. No obstant, la realitat és que, en tota instrucció complexa per casos de corrupció, se solen obtenir proves que porten a altres proves, i així successivament. De fet, aquesta investigació penal no ha sorgit ara, sinó que en realitat va començar prop de dos anys enrere. Per tant, es decreten diligències consecutives al llarg de tot l'any, abans i després de qualsevol procés electoral. Per raons de salvaguarda del procediment, la justícia no pot aturar-se i generar riscos per a l'assegurament dels elements probatoris.

Notícies relacionades

En una societat democràtica és tan legítim defensar un estat centralitzat, com un estat federal o un estat propi independent. Qualsevol bandera pot ser enarborada per recolzar aquestes posicions. No obstant, la bandera de la corrupció sempre serà una bandera il·legítima.

Hem de desterrar definitivament les indecències de la vida pública. No hi pot haver corruptes dolents (els altres) i corruptes bons (els nostres). Barrejar una bandera legítima amb la que és ignominiosa implica riscos bastant clars. En aquest cas es pot produir la instrumentalització d'una causa democràtica, com a escut protector per desviar l'atenció de suposades pràctiques contràries als interessos socials. Deixem transcórrer el debat democràtic per les seves pròpies vies. I separem les investigacions per presumpta corrupció, perquè s'analitzin exclusivament en l'espai diferenciat que els assigna l'Estat de Dret.