Amazon obre un gran súper 'on line'
Ja fa anys que Amazon, el gegant de la venda per internet, es va decidir a entrar, als Estats Units, en el negoci de l’alimentació. Primer, amb productes no peribles i, gradualment –amb la introducció d’Amazon Fresh i a través de sofisticades plataformes logístiques, refrigerades–, amb aliments frescos, com ous, carn, peix o verdures. Després va fer el salt a Europa i aquesta mateixa setmana ha arribat a Espanya, amb la promesa d’una distribució ràpida: un dia, i fins i tot només unes hores si es tracta de clients abonats a Amazon Premium a l’àrea de Madrid.
Amazon s’ha convertit en un punt de referència inexcusable a l’hora de parlar del comerç electrònic, basat de manera especial en l’electrònica, els llibres i l’oci, encara que abraça camps tan diversos com la roba, el calçat, la llar, el bricolatge o el material d’oficina. El repte d’apostar per l’alimentació i la neteja –encara que en el cas espanyol se circumscrigui per ara a articles de llarga caducitat– implica una potència logística de primer ordre que promet revolucionar un negoci que ara com ara representa menys del 3% de totes les vendes per internet i tot just l’1% de la facturació de les grans cadenes d’alimentació. L’arribada d’Amazon pot ser percebuda com una forta competència i, al mateix temps, com un estímul perquè aquest tipus de transaccions dinamitzin un sector més acostumat a la venda in situ que a la virtual. A l’estil d’altres plataformes recentment implantades (Ulabox), Amazon no té una referència física (l’híper o el súper), sinó que basa la seva estratègia exclusivament en un poderós catàleg on line, en la fàcil accessibilitat de la interfície i en una eficient xarxa d’entrega. El negoci passa per elevar la freqüència de compra i la recurrència del client habitual, encara que sigui amb un marge menor, una circumstància que també pretén induir més visites a la web i més adquisicions d’altres productes.
Notícies relacionades
De moment, està per veure la competitivitat de l’oferta, però la robustesa de la plataforma – té en projecte comercialitzar també marques blanques – és un avís del temps que s’acosta. Des del punt de vista sociològic, l’adquisició d’hàbits de vida que encara no entren en els nostres paràmetres i el perill per a petits comerços, abocats a una necessària reestructuració.