Llarg termini
Volkswagen o la inspiració de Henning Mankell
Un matrimoni amb fills castigat per la crisi, arquitectes de professió tots dos, van decidir finalment abans de l'estiu acceptar l'ajuda econòmica del sogre i canviar-se el cotxe vell, ranquejant i amb estàndards de seguretat antiquats. Era una ferralla amb rodes, que es reescalfava i emetia sorollets inquietants i gasos de to fosc malgrat haver passat la ITV, però l'havien sostingut resignadament i amb afecte durant els anys en què la feina havia sigut poca o inexistent.
«El medi ambient es mereix disfrutar del viatge», els va dir un somrient comercial del grup Volkswagen quan van posar un peu al concessionari per veure de prop el flamant Seat Leon Experience que els va robar el cor. Tots dos van sortir molt conscienciats que la potència i la contaminació són coses diferents, i gens incompatibles. ¡El món es mereix que pagui una mica més per conduir un cotxe més responsable amb el medi ambient!, es va repetir la Marta. Després de saber que Volks-
wagen havia trucat més d'11 milions de motors amb un software que maquilla les emissions de gasos contaminants d'òxid de nitrogen, la parella espera ara que al seu concessionari els aclareixin les coses després d'haver pagat per un cotxe pendent d'entrega i que per a ells és un complet desconegut. ¿Estem comprant un cotxe trucat? I si ens diuen que no té el software maliciós instal·lat, ¿podria tenir un altre mena de trampa que es descobreixi en el futur?, ¿I si Volkswagen desapareix per aquesta crisi?, es pregunta la parella que es planteja cancel·lar la compra però s'arrisca a iniciar un litigi per recuperar els diners.
Les qüestions s'estenen més enllà del sector de les quatre rodes. La parella d'arquitectes, molt fan de la sostenibilitat en els seus dissenys, es planteja ara què passa amb les rentadores verdes, les neveres ecològiques, les televisions de plasma de baix consum i les bateries dels mòbils. «Ens han enganyat perquè paguem més per coses que contaminen igual», conclou amb ràbia.
Mentre el temps transcorre sense notícies del seu cotxe, la parella segueix amb atenció els registres de la fiscalia alemanya a les seus de Volks-wagen, les declaracions contradictòries del ministre d'Indústria, José Manuel Soria, la persecució de la justícia contra l'empresa als Estats Units, les lluites de poder entre la família Porsche i Martin Winterkorn, els silencis dels directius de Seat. Una història d'intriga i poder que hauria apassionat Henning Mankell,
un geni de la novel·la policial i un moralista vell i esquerranós. Ell no només va escriure best-sellers, sinó que també va escriure contra les injustícies en el món. Relats d'un home enfurit. Volkswagen l'hauria inspirat.