Un nou front de la revolució digital

Tres, dos, u... ¡Netflix!

L'arribada del gegant nord-americà altera el mercat del vídeo sota demanda a Espanya

3
Es llegeix en minuts

L'esperada arribada de Netflix a Espanya és avui una realitat. Tant de temps especulant sobre el seu catàleg i la seva política de preus, les seves estratègies en l'àmbit del big data o la seva aposta per les produccions pròpies, i des d'avui coneixerem realment què ve a oferir Netflix al mercat espanyol. Ara la gran pregunta és què passarà amb els actuals actors del vídeo sota demanda (VoD) presents a Espanya, que basen el seu model de negoci en la subscripció i/o el lloguer i la venda de cine i sèries on line, i com quedarà repartit el mercat.

Segons la base de dades europea MAVISE, operen a Espanya 46 portals de VoD dedicats a la comercialització de cine i sèries de televisió. D'entre aquests, podem destacar els portals nacionals Filmin, Filmotech i Nubeox, els gegants internacionals Apple (iTunes) i Google Play, el videoclub on line de la multinacional japonesa Rakuten, Wuaki i els portals dels principals operadors de telecomunicacions a Espanya, Yomvi de Movistar+ i els videoclubs de Vodafone One i Orange, així com iniciatives com els portals 400 Films, Cineclick, El Corte Inglés o ADNStream, entre d'altres.

Netflix arriba a Espanya en un moment en què el mercat del VoD es comença a consolidar. L'últim any, els principals actors han mogut fitxa: Telefónica adquiria Canal+, i es convertia en propietària del portal de VoD Yomvi, integrat en l'oferta de  Movistar+. Al seu torn, Vodafone va comprar Ono i va presentar One, la seva oferta conjunta amb mòbil, fix, internet i televisió, i es va convertir en el segon gran operador enfront de Movistar+. A això s'hi ha de sumar l'anunciada oferta de Netflix juntament amb el paquet de Vodafone One TV, una estratègia que beneficia els dos socis, ja que situa Netflix -que manté en paral·lel la seva independència- entre els dos gegants de les telecomunicacions. En l'àmbit de la distribució sota demanda de cine independent i d'autor, Filmin també ha consolidat la seva posició: rep una injecció de capital amb l'entrada de les companyies franceses Metropolitan i Le Meilleur du Cinéma, i inicia la seva expansió internacional obrint Filmin Latino a Mèxic.

Amb aquesta varietat d'actors consolidant-se, ¿què pot marcar la diferència perquè ens decantem per una oferta o altra? Sens dubte, la qualitat i el volum dels respectius catàlegs, així com l'orientació a determinades vetes de mercat. També les diferents modalitats de negoci que contemplen les empreses (lloguer, venda, subscripció), així com la seva política de preus. I la seva oferta multidispositiu i en televisors connectats, igual que la seva aposta per elements diferenciadors com el disseny i la usabilitat de les seves respectives plataformes, les estratègies de personalització a través de recomanacions i la mineria de dades, l'aposta per les produccions pròpies de cine i sèries a oferir en exclusiva als seus respectius portals, les estratègies de comunicació i màrqueting...

Els títols d'estrena els trobarem en els catàlegs de venda i lloguer (als tres mesos de la seva estrena als cines). En la televisió de pagament la novetat estarà bloquejada des dels quatre o els sis mesos fins als 16 o 22 mitjançant l'accés als portals de VoD en subscripció premium. Una vegada finalitzada aquesta finestra podrem trobar els títols a la televisió en obert i en les modalitats de subscripció generalistes. El gruix de títols en aquesta modalitat seran de catàleg.

Notícies relacionades

En aquest escenari, elucubrar, sense disposar de dades que ajudin a l'anàlisi, sobre el percentatge de quota de mercat que pot tenir cadascun dels actors esmentats no seria més que especular. A diferència del mercat francès, en què es disposa de dades sistematitzades d'audiència i consum en VoD elaborades pel Centre Nacional del Cine i la Imatge Animada, a Espanya no disposem de dades del sector que permetin veure cap on tendeix el mercat. Tot i així, partint de l'anàlisi de Jean-Yves Bloch, CEO d'Univers Ciné, podríem aventurar-nos a dibuixar quatre grans blocs. Un primer bloc en mans dels gegants internacionals (50-60%), un altre dels operadors nacionals (30-40%), un tercer que englobaria els independents (10-20%), i un últim bloc per als actors més petits (5%).

¿Netflix sacsejarà el mercat del VoD a Espanya? Sens dubte la seva arribada ha impulsat els actors nacionals a lluitar pel seu tros del pastís, i l'enrenou que ha causat no deixa a ningú indiferent. ¿Qui no ha sentit ja a parlar de consum sota demanda o de televisió connectada? La inquietud i l'interès despertats pel gegant nord-americà són sens dubte una bona mostra de la consolidació del sector del VoD a Espanya.

Temes:

Netflix