La moguda dels motors dièsel sembla més llarga i important del que molts voldrien. Les notícies que continuen sortint des de fa dos mesos són realment preocupants, perquè posen en qüestió tot un marc de confiança en el compliment de la legislació. Però, a més a més, posen seriosament en qüestió l'ètica professional d'un sector que és líder industrial i que es gasta milions d'euros a promocionar i vendre els seus productes. No només és el frau reconegut per Volkswagen, sinó que altres marques, essencialment europees, ja han anunciat estudis sobre la seva gamma de vehicles i motors per determinar-ne els nivells reals d'emissions i consum.
No només és l'incompliment de les normes en les emissions d'òxids de nitrogen i partícules, amb factors que són de 5 a 30 vegades superiors al que està permès; sinó que també ara s'hi sumen les emissions de CO2, de moment només en certs models. En el cas de les emissions de CO2 la venda d'aquest tipus de vehicles ha rebut una subvenció específica, i això complica encara bastant més el problema. No només és la qüestió econòmica important en si mateixa. En aquests moments s'està treballant durament en la preparació d'un nou acord mundial per a la reunió de la COP21 de París el mes de desembre vinent en el marc del Conveni de les Nacions Unides per al Canvi Climàtic per reduir de forma substancial les emissions de gasos d'efecte hivernacle que forcen l'actual canvi climàtic.
Límits més laxos
Notícies relacionadesAquest problema que està sobre la taula no només és responsabilitat dels fabricants de cotxes, sinó també de l'Administració i dels polítics, i molt especialment de la Comissió Europea (CE). La CE va acordar la setmana passada suavitzar la normativa sobre l'emissió dels òxids de nitrogen adoptant uns nous límits més laxos de contaminació per als vehicles dièsel en condicions de circulació real, malgrat que està provada la seva associació a malalties respiratòries i morts prematures, entre altres efectes sobre la salut. El canvi reglamentari permetrà que les emissions d'òxids de nitrogen en carretera puguin ser més del doble dels límits oficials regulats fins ara en els tests de laboratori. Tot sota la pressió dels fabricants d'automòbils i de certs governs europeus, és el cas d'Alemanya particularment i d'Espanya entre altres. Això és greu perquè s'està jugant amb la salut dels europeus.
Si els dirigents europeus insisteixen en el motor dièsel estarien cometent un gran error al voler allargar la vida d'aquesta tecnologia. El seu mercat més gran ha sigut especialment Europa i els Estats Units, i representa únicament el 3%. Seria un error no anar a tecnologies i sistemes de mobilitat pública realment innovadors, com tant pregonen i repeteixen els documents oficials de la Unió Europea. Tecnologies i sistemes ja existents que permetrien descongestionar de trànsit les nostres saturades ciutats i netejar-les realment de contaminació.