Tribuna
Carta oberta a l'alcaldessa Ada Colau
Excel·lentíssima senyora alcaldessa, avui és un dia important per al comerç de Barcelona: se celebra el primer Summit de Barcelona Oberta a fi de debatre sobre la importància del comerç de proximitat i del turisme de compres a la ciutat.
La verdadera importància d'aquest Summit l'hi devem a vostè. El qüestionament de determinats elements fonamentals per al funcionament del retail i l'activitat econòmica de la ciutat ha fet més fort i unit el sector comercial, tradicionalment dividit en multitud d'organitzacions.
La nostra modesta jornada no pretén res més que fer una reflexió oberta i compartida amb les empreses, el sector i les administracions sobre els següents temes que ens preocupen.
En primer lloc, ara inaugurem el Nadal amb un retard consensuat tot i que incòmode en l'encesa dels llums de Nadal. Però Barcelona continua sense gaudir d'un acte central d'encesa de llums de Nadal amb l'objectiu de captar l'atenció de la demanda de shopping turístic internacional a l'alçada de les principals ciutats europees que competeixen amb nosaltres. Al mateix temps, celebrem que vostè mantingui l'encesa de llums a prop del comerç de proximitat, verdader protagonista, juntament amb la ciutadania, d'aquest tradicional esdeveniment.
En segon lloc, l'enquistada problemàtica dels top manta (un dels motius de la unànime unió de totes les organitzacions de comerç al voltant de la Taula del Comerç de Barcelona), tot i la voluntat finalment demostrada pel consistori, continua en una tensa situació entre la convivència dels que operem en condicions d'absoluta legalitat amb els que d'una forma unilateral actuen amb pràctiques il·legals i en alguns casos delictives de venda de productes i ocupació de via pública.
Tenim a la nevera massa projectes cabdals per al retail: el pla especial de la Rambla, la segona fase del projecte del Paral·lel, la reforma del segon tram de la Diagonal amb l'amenaça, des del nostre parer, que suposa el tramvia, el retard de la Sagrera, la paralització de les llicències d'allotjaments turístics a les zones no saturades de la ciutat, la falta de consens en la regulació de les terrasses.
Barcelona és la segona ciutat europea en destí turístic de compres, els horaris han sigut sempre motiu de polèmica entre els diferents operadors i formats comercials. Cal tenir molta cura amb el comerç de proximitat dels eixos més allunyats d'aquesta polaritat turística, però cal superar l'estadi actual, que no acontenta a ningú, ni treballadors, ni empreses, ni barcelonins, ni turistes. El procés participatiu engegat pel consistori és necessari que ens aboqui a una reflexió, i és necessari implicar-hi el sector del comerç amb més determinació de la que hi ha hagut fins ara.
El 'shopping' turístic
Per últim, els dubtes sobre el Mobile World Congress, la fórmula 1, la candidatura de Barcelona als Jocs Olímpics d'hivern, la possible restricció a l'arribada de creuers o la concessió per silenci administratiu de determinades superfícies comercials són elements regressius que no ajuden a crear la confiança necessària generadora d'activitat econòmica, tan important per arribar als reptes socials que té l'obligació d'afrontar la ciutat, encapçalada encara per una taxa d'atur del 14% (segons l'EPA).
Barcelona Oberta afronta els reptes del retail i del turisme amb confiança. És important recuperar la demanda interna, castigada per la crisi, però sens dubte el shopping turístic s'ha convertit en una gran oportunitat que hem de saber administrar per al conjunt de la ciutat. La nova incorporació de l'àrea de comerç a la regidoria encapçalada pel senyor Agustí Colom és rebuda de forma molt esperançadora per la seva visió transversal del comerç i del turisme. Aprofitem per agrair al regidor, ara també de comerç, la clausura del nostre primer Summit.
Només ens quedarà el repte més difícil, que vostè, senyora alcaldessa, finalment algun dia ens pugui rebre per aprofundir en totes aquestes consideracions.