Anàlisi
Canvien els hàbits i canvia el turisme
Augmenta el turisme si l'economia va bé i disminueix quan van mal dades. És evident que és un dels sectors que més fluctua en funció de la situació econòmica, tant de la personal i familiar com la de l'entorn, i on juga un paper important la percepció del moment. L'increment que experimenta el turisme pot tenir elements de recuperació econòmica notòria.
Però ¿viatgem igual que ho fèiem abans o igual que les generacions anteriors? També és evident la resposta, i és aquí on podem llegir altres interpretacions. Hi ha un seguit de factors que han canviat i que estan canviant els nostres hàbits, i aquests factors també són importants per al disseny de l'oferta turística per als propers temps.
La flexibilitat i la inestabilitat laborals provoquen per si mateixes diferents formes d'organització del temps. El típic i exclusiu mes de vacances concentrades a l'agost es transforma en petites vacances al llarg de l'any, i la feina estable i continuada muta cap a períodes alternatius de feina i no feina. Si canvia la feina, que és el que fins ara ha regit la nostra manera d'organitzar-nos, és lògic que canviï l'organització del temps i la percepció que en tenim, i aquest és un factor que serà cada vegada més influent en tots els àmbits, inclòs el turisme.
El fet de viatjar té un nou valor i ja no està a la cua de les nostres necessitats, si més no, per a una classe mitjana i treballadora que ho valora com a fet cultural, de coneixement i d'oportunitat. En aquest sentit canvia el mateix concepte de turisme, de vacances i de viatge. Potser sortides més petites i més properes i per tant més econòmiques, per no renunciar del tot al plaer de fugir. O de les vacances a la platja de l'estiu a les visites de ciutats europees a la tardor, per exemple. Una nova economia més diversificada i una economia vinculada prioritàriament als serveis també dóna peu que els territoris i les ciutats busquin, i trobin en alguns casos, oportunitats per al turisme. Posar en valor les potencialitats turístiques del territori, urbà o natural o combinat, és una pràctica que s'estén. Creix l'oferta i creix la varietat (turisme cultural, de compres, esportiu, natural...) que s'adreça sobretot a un bon gruix de població urbana i famílies joves. En una situació d'economia inestable, semblaria lògic substituir el viatge, per escapades esporàdiques, i és aquí el lloc on es poden trobar les ofertes del territori amb les noves necessitats de la gent. Per altra banda, la diversitat i les modalitats de l'oferta fan més accessible l'acció de viatjar, sobretot des que podem organitzar-nos el viatge des de casa, sense oblidar les oportunitats que representa aquesta diversificació per als agents econòmics.
Cal dir que el desembre és un mes on el turisme aprofita el que ofereix el calendari, un gran pont, el que envolta les festes de Nadal, i unes festes cada vegada més viscudes com a oportunitat per escapar-se, més enllà de la tradició.
Sovint els hàbits de la gent s'anticipen als canvis estructurals, i normalment el mercat té la capacitat d'intuir-ho.