2
Es llegeix en minuts

El mateix dia que Renfe va anunciar un benefici de 37,3 milions d'euros, el director de Rodalies Renfe compareixia davant dels mitjans a Barcelona i es disculpava per l'enèsim incident dels serveis de Rodalies i Regionals a causa d'un incendi de matalassos i mobles en una estació fantasma que està entre Arc de Triomf i Clot-Aragó.

L'incendi va omplir de fum els túnels i es va colar cap a les instal·lacions de TMB, i això va originar la interrupció del servei de metro a tres estacions centrals diverses hores. Mentre que al metro hi ha sempre alternatives amb la mateixa xarxa, a Rodalies poques vegades n'hi ha a part del cotxe, que en cas d'incidents tampoc és una bona alternativa, per a qui en tingui, a causa de la congestió i que resulta molt car. El sistema d'autobusos, quan n'hi ha, no té la capacitat per absorbir les altes càrregues del tren.

Aquesta vegada, Renfe no és responsable directe de l'incident, que va suposar la cancel·lació, ni més ni menys, de 210 trens amb 72.000 viatgers afectats, perquè tècnicament el responsable del manteniment de la infraestructura és Adif. Però políticament el responsable és el Ministeri de Foment, a qui importa un rave el que passa a la xarxa de Rodalies de Catalunya. Qui tingui dubtes pot consultar les memòries del ministeri i veurà que el 2015, sobre un pressupost global per al ferrocarril de 5.199 milions d'euros, només se'n van destinar 153 milions a Rodalies. El 3% de la inversió, una altra vegada aquest famós guarisme. I aquesta esquàlida suma es va haver de repartir entre les 12 xarxes de Rodalies que hi ha a Espanya. O sigui, res, ni per a Catalunya ni per a altres.

Tot incident greu com aquest permet treure conclusions. L'incendi va ser degut a l'acumulació de materials en un túnel, però si Adif hagués netejat les instal·lacions, com fan totes les xarxes ferroviàries a Europa, no s'hauria produït el succés.

L'extracció de fums

Un foc no elèctric, de materials acumulats, que es va declarar a la una de la matinada va generar una interrupció del servei de 12 hores. N'hi ha per fer-s'ho mirar. Com també fa pensar que no hi hagués manera humana de treure el fum dels túnels fins que es van posar a circular trens buits per l'efecte vent que generen amb el seu moviment. S'hauria d'examinar la conveniència de millorar els sistemes d'extracció de fums. Aquesta vegada hem tingut la sort -dins de la desgràcia- que l'incendi s'hagi iniciat en un moment en què no hi havia servei. ¿Què hauria passat amb els túnels plens de fum si hi haguessin circulat trens abarrotats de viatgers?

Notícies relacionades

Els talls de servei que va escollir Renfe tampoc són els millors. ¿Per què tallar la línia R1 a Badalona en lloc de fer-ho a Sant Adrià on arriba el tramvia? Hauria d'establir-se un protocol clar.

Amb aquest panorama, la millor decisió seria transferir tota la xarxa, vies i trens, a la Generalitat. La vida de Rodalies, en mans d'un govern que no té cap interès en el tema, corre un perill seriós.