IDEES
Barbie puja de pes
La nina de plàstic, emblema de la frivolitat i el consum, tindrà germanes morenes, baixetes i amb corbes
L'estrany món de les joguines ha optat per sorprendre amb la normalitat. El 2016 la muñeca Barbie tindrà germanes morenes, baixetes i curveadas. És de suposar-se que la companyia Mattel, llevadora de les criatures, no ha pres la decisió per respecte a la multiculturalitat, sinó pel descens de vendes de la muñeca que durant dècades va captivar al mercat com una Campaneta que no requeria de polvos màgics.
Emblema de la frivolitat i el consum, Barbie necessitava molts accessoris, no per ser feliç, sinó perquè les nenes juguessin amb ella. La Venus plàstica va promoure una idea de la femineïtat expressada en tres característiques fonamentals: estar ben arreglada, ser delicada i tenir molts diners.
Encara que algunes nenes van disfressar als seus muñecas de cavernícoles, el vestuario ofert per Mattel les preparava per convertir-se en esposas convencionals que es vestirían com Barbie Executiva o Barbie Hostessa. Confesso que vaig tenir una muñeca d'aquest tipo. No era una Barbie oficial, sinó una còpia llatinoamericana. El 1981, la veneçolana Irene Sáez va guanyar el cotejo de Miss Univers i el 1998 fue candidata a la presidència. En un país que fabrica misses i cabdills, Irene va recórrer a un peculiar proselitisme: una muñeca amb la seva efígie, la Barbie Mandatària.
L'escriptor veneçolà Ednodio Quintero va jutjar propici regalar-me ese joguina. Durant una mudança, vaig perdre una sabata d'esa reina de la bellesa. També el 'kitsch' produeix fetitxismes; la joguina representativa dels deliris llatinoamericans m'agradava per ridícul, i volia tenir-lo complet. Escenificamos una caòtica versió de La Cenicienta fins que un carregador va arribar amb la sabata, que en la seva mà lluïa encara més petit.
La nova versió de la Barbie apel·la a algo potser innecessari per a les joguines: assemblar-se a la realitat. Ara es pot jugar amb una muñeca que ha menjat massa, no va créixer lo suficient o té familiars d'un país llunyà. Per evitar una nova discriminació, les muñecas vénen en paquet.
Si la clàssica Barbie fomentava falses il·lusions suggerint que la dona ideal té ment de plàstic, les noves acaben amb la fantasia. La caixa amb cossos variopintos és tan lúdica com un vagó del metro.