LLARG TERMINI
El monopoli del 'big data'
Les autoritats de la competència no estan preparades per lluitar contra el poder dels gegants d'internet i telecomunicacions
¿Quants de vostès tenen un perfil a Linkedin? Segons l’empresa, hi ha set milions d’usuaris registrats a Espanya amb noms i cognoms. A tot el món, el líder de perfils professionals i ofertes d’ocupació compta amb 433 milions d’usuaris que han introduït en aquesta empresa les dades més importants de les seves vides des del lloc de naixement fins a l’ocupació actual passant per tot l’historial laboral. Instagram compta amb 400 milions d’usuaris mensuals, menys que Whatsapp (900 milions), Messenger (800 milions) i Facebook (1.590 milions). Si tenim en compte que la Unió Europea té 500 milions d’habitants, les xifres d’aquestes empreses són esglaiadores perquè configuren universos més potents que els estats. ¿Qui posarà portes al camp si els usuaris es mostren entusiasmats amb els serveis d’aquestes xarxes socials, que a més de divertits són gratis? La seva satisfacció es manté, fins i tot quan després de fer una recerca d’un vol o una cafetera a través de Google apareix en el perfil de Facebook publicitat inquietant de companyies aèries i parament de cuina durant setmanes, com si algú hagués llegit la ment de l’usuari.
El problema ve quan es produeix el que en termes econòmics es coneix com a consolidació del sector. Facebook compra WhatsApp i Instagram, Microsoft compra aquesta setmana Linkedin, Google aconsegueix Youtube. Twitter està en el mercat i acabarà a les xarxes d’un gegant… ¿Google? La concentració d’empreses que acaparen dades de milions d’usuaris culmina en gegants descomunals amb més milions de dades. Les eines per gestionar tota aquesta informació, amb sofisticats algoritmes, donen accés a les vides completes de les persones. La informació és poder i si no que algú expliqui per què Microsoft pagarà 23.295 milions d’euros per una empresa que va perdre 165 milions l’any passat.
L’operació encara no ha sigut notificada a les autoritats de la competència europees, tot i que haurà de passar per aquest filtre que ja va superar la compra de WhatsApp per Facebook. ¿Però estan preparats els serveis de competència dels països i de la mateixa Unió Europea per afrontar aquest repte que incorpora el control de les dades i la privacitat de les persones? La UE ha aprovat una legislació de protecció de dades i la Comissió Europea segueix de prop els moviments de Google i Amazon. Les autoritats tradicionals de la competència estaven preparades per lluitar contra monopolis tradicionals. Però no per controlar les grans empreses d’internet i les operadores de telecomunicacions. Però la lluita del futur serà en aquests sectors.