Anàlisi

La velocitat, una qüestió més enllà dels radars

2
Es llegeix en minuts

El 2014 arribava per quedar-se una nova tipologia de radars. A principis del 2016, el Servei Català de Trànsit va anunciar un pla de xoc per frenar el preocupant increment de morts a la carretera que s'havia donat el 2015 a Catalunya, quan van pujar un 20%. Aquest pla incloïa la instal·lació de 19 radars de tram durant el 2016, que s'afegien als 216 radars puntuals, 11 radars de tram i un nombre indeterminat de radars mòbils que ja existien a la xarxa a finals del 2015. Els radars de tram es diferencien dels puntuals perquè no mesuren la velocitat en un punt concret, sinó que calculen la velocitat mitjana a la qual circulem durant una distància de diversos quilòmetres, normalment uns cinc. Si la nostra velocitat mitjana supera el límit de velocitat, ens multen. En certa manera, el radar de tram és un sistema menys arbitrari que el radar puntual, ja que s'entén que s'ha estat superant la velocitat de forma continuada al llarg d'una llarga distància, mentre que el radar puntual ens pot castigar per un únic error comès en tot el trajecte. També eviten les perilloses frenades abans del radar puntual, que succeeixen sovint i que poden generar xocs posteriors.

Ara bé, a Catalunya s'estan reduint les víctimes mortals del trànsit el 15% respecte de l'any passat, i lideren la reducció a tot Espanya on la mortalitat està pujant aquest any el 4%. Per tant, seria raonable plantejar-se si és apropiat continuar afegint més radars de velocitat, quan a Catalunya els conductors estan complint amb els deures. Però obtindríem per resposta -i amb certa raó- que en part és gràcies a aquesta política de tolerància zero amb els excessos de velocitat que Catalunya compta amb una de les taxes de mortalitat per accidents de trànsit més baixes del món, malgrat que els 291 morts anuals en accidents, encara són massa.

Notícies relacionades

El que sí que pensem al RACC que es pot millorar en aquest procés inexorable cap a la visió zero d'accidentalitat és la transparència del sistema. No hauria de ser, com ja vam anunciar fa pocs mesos en un estudi que analitzava 400 quilòmetres de carreteres, que només el 21% dels senyals de radar portin inclosos quin és el límit de velocitat a partir del qual ens multaran, i que en el 58% addicional dels casos, entre el senyal informatiu de radar i el mateix dispositiu no hi hagi cap recordatori del límit de velocitat.

Avís incomplet

Creiem que si la finalitat d'aquesta política és exclusivament la d'incrementar la seguretat viària, hauria de ser obligatori que tots els senyals d'avís de radar portin incorporat també el límit de velocitat. Així ens resultaria més fàcil per a tots complir i millorar la seguretat viària. Perquè la gestió de la velocitat no és només una qüestió de més o menys radars. ¿No s'hauria d'adequar els criteris de senyalització del límit de velocitat a les característiques de la via i realitzar una campanya d'adequació per tot el territori? Pensem-hi.