2
Es llegeix en minuts

Ni se li acudeixi sortir aquests mesos sense haver reflexionat sobre quina és la seva promoció de Nadal preferida. Si l'activitat d'anar de compres és un acte social de reafirmació davant dels altres del seu valor personal, quan arribem a Nadal som davant d'una de les més sofisticades operacions de màrqueting… amb diverses ofertes molt més atractives que les sempiternes rebaixes.

El Dia dels solters era una lúgubre tradició a la Xina: proporcionar als solters, representats culturalment amb el número 1, una exigua celebració l'11/11. Aquest Sant Faustí laic el va aprofitar Jack Ma per crear, fa set anys, una promoció que factura 16.000 milions d'euros en un dia i el reafirma com la fortuna més gran de la Xina. És clar que va haver d'enviar 500 milions de paquets, l'endemà, i pagar el somriure promocional de Kobe Bryant i Scarlett Johansson. El Black Friday correspon al festiu que els nord-americans es prenen després del dinar del Dia d'Acció de Gràcies. Des de fa 40 anys, el millor que saben i poden fer l'endemà és anar a comprar el que avui ja representa el 67% de les compres de Nadal, uns 50.000 milions de dòlars als quals ens unim fraternalment els europeus des de fa cinc anys.

Comparem les dues magnituds i les seves implicacions. El Black Fridayavui és universal amb uns 200 milions de persones atracant-se amb promocions un mes abans de Nadal. Una promoció basada a comprendre un ciutadà consumidor que no suporta estar un dia sense comprar. Mentre que el Dia dels Solters és una expressió de compra per internet dirigida als mil·lennistesinternautes i als ciutadans que treuen el cap al consum capitalista.

Darrere dels dos casos extrems, la compra com un fi: una compulsió, el trastorn de l'oniomania, el símptoma de la qual és un desig desenfrenat de comprar quan no fa cap falta. Unes compres que ens proporcionen més autoconfiança o sentir-nos més pròspers davant dels altres, arribant a generar els compradors bulímics, els que han de regurgitar les seves compres tornant-les l'endemà... i tornar a començar.

Notícies relacionades

Segurament, lector, no és el seu cas. Només el 47% dels adults compren més del que haurien de comprar i només el 36% no poden frenar el seu endeutament amb la targeta de crèdit. Només si s'ha sentit culpable quan ha entrat a casa seva amb les infinites compres; si es posa ansiós al no poder deixar la seva feina per anar a comprar; si la seva estimada no coneix la seva targeta de crèdit secreta..., només llavors sospiti: està en el 5% dels catalogats com a malalts psicològics que requereixen teràpia.

DONAR EN LLOC DE COMPRAR

Com sempre, el mateix màrqueting ofereix una solució a la seva addicció. Esperi's al dimarts següent, quan ja disposa a Espanya del Giving Tuesday, un dia emergent al món que li proposa donar, en lloc de comprar. Per si sobreviu amb la seva cartera al dia del solter, al divendres negre i al dilluns de compra per internet. Provi-ho, aquest sí que el farà trempar i el farà una mica més interessant davant dels seus amics i familiars.