Editorials

El nou patrocinador del Barça

2
Es llegeix en minuts
jgblanco36308070 presentacion de rakuten nuevo patrocinador de bar a  foto fe161116152432

jgblanco36308070 presentacion de rakuten nuevo patrocinador de bar a foto fe161116152432 / FERRAN SENDRA

La samarreta del FC Barcelona lluirà a partir de l'estiu que ve a la part del davant el nom d'una firma japonesa, desconeguda fins ahir entre els aficionats, que rellevarà Qatar Airways. La directiva va anunciar un acord de quatre anys amb Rakuten, una poderosa companyia de comerç electrònic considerada 'l'Amazon japonès'. Els 55 milions d'euros anuals -sense comptar variables per títols- superen àmpliament els 33,5 que paga Qatar Airways aquest curs. Rakuten serà el segon patrocinador del club, ja que l'empresa d'equipació esportiva Nike abona aquesta temporada i la següent 80 milions a l'any per vestir el Barça, una xifra que després s'ampliarà a 100 (sense variables) fins al 2026. Amb l'afegit a la màniga de la firma turca d'electrodomèstics Beko, es pot estimar que la temporada 2017-18 el club ingressarà a les seves arques al voltant de 150 milions per la seva samarreta. A la part posterior hi seguirà havent-hi Unicef, encara que en aquest cas és el club qui aporta dos milions a l'agència de les Nacions Unides. Comptar amb estrelles planetàries com Messi o Neymar és una carta de presentació immillorable i la junta li sap treure un bon rèdit.

Notícies relacionades

L'acord amb Rakuten, sens dubte, permet a l'entitat disposar dels recursos i del múscul financer necessaris per continuar en primera línia mundial. El compromís servirà, a més, per mantenir l'aposta pel mercat asiàtic, objectiu de tots els grans clubs. Perquè la junta de Josep Maria Bartomeu ha fet de la idea de convertir el Barça en un marca global una de les seves prioritats, com ja va demostrar també l'obertura d'una oficina a Nova York al setembre. Rakuten, a més, es pot convertir en un perfecte aliat del club de cara a la seva estratègia en l'entorn digital.

Més enllà de totes aquestes consideracions, l'acord genera el consens entre la massa social que mai va despertar el nom de Qatar, estampat a la samarreta blaugrana des del 2011. La recent assemblea de compromissaris en va ser un exemple. La pròrroga del compromís va tenir 483 vots a favor, 251 en contra i 60 en blanc. Les veus discrepants ja no apel·laven a la vella visió romàntica que la samarreta del Barça ha d'estar immaculada -avui una utopia- sinó a l'aliança amb un règim antidemocràtic i on es violen els drets humans, segons denuncien nombroses oenagés.