2
Es llegeix en minuts
rakuten

rakuten

«El Barça és més que un club». Aquesta sentència popularitzada en els anys del franquisme crec que sintetitza els valors que la marca continua transmetent. Per a molta gent el FCB no només és un club esportiu, és una síntesi de molts valors, probablement diferents per als diferents segments de població, però en qualsevol cas alguna cosa més. Les marques, i el FCB és una marca, són un conjunt de significats que es construeixen durant molts anys i perquè siguin marques fortes necessiten dos requisits importants: notorietat i imatge. Notorietat vol dir que molta gent la reconegui de forma immediata i imatge vol dir que el concepte que té la gent de la marca s'associa a determinats valors positius.

El Barça és un equip que vol estar en primera línia. Això segurament no ho discuteix ningú i estem molt orgullosos que així sigui. Però per estar en primera línia necessita recursos: el primer, una plantilla de jugadors de primera, i el segon, unes instal·lacions d'acord amb la imatge que es vol construir o mantenir. Per a això necessita captar recursos de diverses fonts. Les necessitats pressupostàries del FCB s'estimen en uns mil milions d'euros, dels quals els sous suposen aproximadament el 70% del pressupost. Al final els que juguen són persones. Aquest pressupost té uns ingressos molt variats però una font molt important en són els patrocinis. Sense cap mena de dubte, un club com el FCB té grans oportunitats de patrocini perquè ja és una marca notòria, més aviat diria que famosa (la coneix fins i tot la gent que no és aficionada al futbol), i qualsevol marca que s'associï al FCB hi surt guanyant. El problema és saber què treu el FCB (a part de diners) quan s'associa a una marca que no comparteix valors lligats al club. Una associació a una marca els valors de la qual són percebuts com a discordants amb els valors del FCB pot perjudicar la imatge del club i d'aquí la importància de la selecció de la marca associada.

Amb l'acord de patrocini a què ha arribat el club, Rakuten se suma a Nike i a Beko com a marques aliades al FCB i posa la taxa de la seva samarreta en 150 milions d'euros, un dels acords de patrocini més elevats dels clubs europeus.

Notícies relacionades

VOLUNTAT GLOBAL

Rakuten és una botiga on line d'origen japonès amb voluntat global (com no pot ser d'una altra manera en una botiga on line) amb una gamma de productes molt extensa que comprèn des de peces de vestir, sabates, bosses, accessoris, esports, joguines, rellotges, productes de bellesa, etcètera, fins a productes molt made in Japan. ¿És una bona marca per al FCB? Segons la meva opinió, sí. El Japó no té connotació política negativa en el nostre entorn -a diferència del pacte anterior- i el comerç electrònic tampoc. Rakuten guanyarà notorietat en una part del globus i el FCB es vincula a una marca amistosa. Per al projecte FCB Universitas que vam impulsar fa anys és positiu. Ens en felicitem.