Innovació educativa i inclusió social: dues bessones
undefined36318727 hospitalet 17 11 2016 visita al colegio p blico joaquim ruyr161120104622 /
Concebo la innovació educativa com un intent organitzat i col·lectiu de transformar el procés d'aprenentatge dels alumnes (en una escola o xarxa d'escoles) per aconseguir una educació integral (valors, competències i habilitats i continguts curriculars) que els permeti desenvolupar-se com a persones (projecte vital) en el segle que els toca viure. Realitzar aquest procés (que no consisteix només a introduir algun petit canvi) és molt complex, i requereix intervenir en tots els elements del procés educatiu i amb tots els actors de la comunitat educativa. I per impulsar aquest canvi és imprescindible tenir una necessitat clara que empenyi. I en la meva experiència directa basada en la transformació desenvolupada, o indirecta, sustentada en les visites a escoles i organitzacions en més de deu països del món, la necessitat de donar resposta a la millora dels resultats educatius en entorns socioeconòmics difícils i complexos ha sigut, és i serà un motor d'innovació transformadora que busca la inclusió social. La investigació i l'experiència mostren que es poden millorar molt els resultats educatius, i per tant avançar en la inclusió social, introduint innovacions disruptives en el procés d'ensenyament i aprenentatge. Perquè els alumnes amb menys nivell socioeconòmic són els que més problemes tenen per adaptar-se a un model d'educació caduc que es va dissenyar al segle XIX per a una minoria de nivell socioeconòmic alt i que, sense canvis substancials, hem estès, afortunadament, a tota la població i a tots els nivells socials.
Posar l'alumne al centre del procés, assegurar que aprèn fent treball col·laboratiu, desenvolupant projectes interdisciplinaris que integren coneixements, valors i competències i habilitats, incloent-hi tots els elements específics personals i socials que els permetin una vida plena per integrar-se en la societat i transformar el món on viuen, és la millor manera de fer la inclusió social que volem i que desitgem. I per fer-ho és imprescindible una innovació profunda que transformi l'escola i l'aula. Assegurar una educació plena i la inclusió social inclou innovar també en tres elements clau del canvi educatiu: establiment de vincle amb els alumnes, treball directe amb les famílies i integració de l'educació formal amb el temps lliure.
El vincle amb el professor (més enllà de la mera transmissió de continguts) reforça i apodera. Incorporar les famílies en l'aprenentatge amb noves estratègies assegura l'impacte educatiu. Tenir una visió integrada i operativa en el procés de l'educació formal i no formal és garantia d'èxit en entorns socioeconòmics baixos. Ens queda camí per recórrer, però inclusió social i innovació educativa són inseparables. No concebo l'una sense l'altra, i en la meva experiència de transformació profunda de l'educació en el marc de l'Horitzó 2020 de Jesuïtes Educació així ha sigut també. Com dues germanes bessones que no perden mai el contacte i es miren sempre de reüll per enfocar juntes el futur de l'educació.