El tramvia i la línia recta

Si no s'aconsegueix un ràpid acord, el pas del tramvia per la Diagonal es veurà truncat

2
Es llegeix en minuts
jgblanco36380631 barcelona 22 11 2016 un tranvia atropella mortalmente a una 161122110141

jgblanco36380631 barcelona 22 11 2016 un tranvia atropella mortalmente a una 161122110141

Recentment aquest diari recollia la notícia de discrepàncies entre els socis municipals en el traçat del tramvia en l’entorn de la plaça de les Glòries. Hi havia dubtes sobre si creuar la plaça en diagonal seguint un traçat rectilini o realitzar un itinerari en L passant per davant del museu HUB.

A la meva manera de veure, la decisió és senzilla. Si el govern municipal va plantejar unir la plaça de Francesc Macià i la plaça de les Glòries a través de la Diagonal, al ser el traçat més curt i més lògic per connectar els dos tramvies existents, el mateix raonament –a petita escala– pot ser utilitzat per definir el traçat a la plaça de les Glòries, la línia recta és el millor camí.

No obstant –i per no ser simplistes– apuntaré uns altres arguments a favor d’aquesta solució. El projecte guanyador d’urbanització de la plaça de les Glòries ja contemplava un corredor lliure seguint el traçat de la Diagonal per al pas del transport públic (tramvia).

L’estació de metro a la plaça està construïda al costat mar de la mateixa, però la sortida (boca) al costat nord de l’estació permet una curta i fàcil connexió amb el tramvia sense necessitat de travessar vials.

Girs de 90 graus en un traçat ferroviari són sempre una zona d’incomoditat (batzegades laterals als viatgers), llevat que s’agafin a una baixíssima velocitat, (en aquest cas es penalitza molt el temps de viatge de les persones que van dins dels tramvies).

I com a últim argument podem assenyalar que segurament els futurs tramvies circularan sense catenària, eliminant l’element més atípic ubicat en un parc urbà (la convivència entre vianants i tramvia existeix en bastants centres urbans de ciutats europees sense més problemes, però sempre que hi hagi elements evidents que indiquin la circulació dels tramvies).

Notícies relacionades

No obstant, el problema del tramvia de la Diagonal no són els detalls de traçat, sinó el temps. L’ajuntament ja ha elaborat estudis que demostren la idoneïtat d’un tramvia –bàsicament en superfície– per connectar les dues places abans esmentades. Ara és necessari que s’assoleixi una majoria política que doni suport explícit al projecte, fonamentalment en tres temes: finançament, secció a la Diagonal central  (per on passaran el tramvia i les bicicletes, amples de les voreres, ubicació de les fileres d’arbrat i nombre de carrils de circulació) i calendari per a l’execució de les obres. Altres temes de detall (que seran molts) es poden tractar en les taules tècniques.

Si no s’aconsegueix en un termini relativament curt (ja s’ha consumit gairebé la meitat del mandat) aquest acord polític, segurament veurem truncada l’oportunitat d’implantar el tramvia a la Diagonal, desaprofitant els avantatges mediambientals i de millora general de l’avinguda que aquesta actuació suposa.