Ciutat i models de transport
Amb la metodologia del RACC no s'hauria construït un tramvia enlloc del món
jgblanco36380631 barcelona 22 11 2016 un tranvia atropella mortalmente a una 161122110141
Esmorzo aquest matí (per ahir) amb un bon reportatge a doble pàgina d’aquest diari en què s’analitza una vegada més la connexió dels dos tramvies per l’avinguda de la Diagonal, un projecte que va rebre a la llista d’inversions la màxima valoració, i d’aquí ve la prioritat a l’hora de construir-lo. Hi ha qui només veu en aquest projecte una obra barcelonina, però no és així en absolut. En realitat ens trobem davant d’un ambiciós projecte que crea una xarxa metropolitana de transport que uneix ni més ni menys que nou municipis que sumen una població equivalent al 30% de la de Catalunya. La unió dels dos tramvies permetrà acostar al centre de la ciutat un total de 730.000 persones de fora de Barcelona que viuen en l’àmbit del tramvia i els donarà connexió amb set línies de metro: L-1, L-2, L-3, L-4, L-5, L-6 i L-7.
En aquest reportatge es fa menció d’un document presentat pel RACC, un informe d’encàrrec, que deu ser l’enèsim que es publica, i que conclou que el projecte d’unió dels tramvies tindrà efectes negatius per a la ciutat. Quedo completament atònit. ¿Com és possible que el projecte més ben valorat, de llarg, entre els que promou l’Autoritat del Transport Metropolità tingui un detractor en una entitat tan seriosa com el RACC? No m’ho explico. I més en un moment en què hi ha consens que s’han de retirar milers de cotxes de la via pública per evitar que els barcelonins escurcin la seva vida uns anys per culpa de la contaminació.
Però sobre l’informe que publica el club automobilista, que m’he llegit, vull fer un parell de comentaris.
Notícies relacionadesEn primer lloc vull explicar al lector que a tot Europa aquests informes tenen sempre un caràcter complementari, per llimar detalls, no per llançar objeccions globals a un projecte públic. Amb la metodologia usada a l’informe del RACC no s’hauria construït un tramvia o un carril bicicleta enlloc del món, ni tampoc s’hauria fet una zona de vianants, perquè és clar que quan es restringeix espai al cotxe, es creen retencions. Resulta sospitós que qui ha redactat aquest informe no expliqui que quan hi ha congestió i hi ha alternatives, com és el cas, l’automobilista passa a fer servir el transport públic, sobretot en una ciutat, com Barcelona, que rep sempre les màximes qualificacions internacionals pel que fa a la qualitat de la seva xarxa pública de transport.
En segon lloc, l’informe en qüestió diu que la xarxa d’autobusos de TMB resultarà perjudicada. Això és rotundament fals. Ofereixo un senzill càlcul perquè el lector ho pugui comprovar per si mateix. En l’actualitat, per l’avinguda de la Diagonal hi circula, en el tram de més càrrega, aproximadament un autobús cada minut, 60 a l’hora, cosa que provoca els coneguts acordions. El pla de l’ajuntament és una oferta d’un tramvia cada tres minuts, 20 a l’hora. Al reduir el nombre de vehicles de transport que arriben a una cruïlla, els tramvies necessitaran menys temps de fase en verd que els actuals autobusos. D’aquesta manera alliberaran espai perquè els autobusos que travessen la Diagonal en vertical tinguin més facilitat de pas.