Els desafiaments de les noves tecnologies

¿Cotxes connectats, passatgers controlats?

Amb el 'software' de copilot, la privacitat és el nou cavall de batalla dins del vehicle

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp28878880 hospitalet 02 03 2015 mobile world congress en la fira gran 170221185612

zentauroepp28878880 hospitalet 02 03 2015 mobile world congress en la fira gran 170221185612

No hi ha indústria que s’escapi de la revolució digital i el sector automobilístic s’està reinventant. Segons Mary Barra (presidenta de General Motors), els cotxes canviaran més en els pròxims cinc anys del que ho han fet en els últims 50. Si ens comprem un cotxe el 2020, probablement sortirà amb el wireless de fàbrica. El fet que els cotxes estiguin connectats els catapulta de mitjà de transport a dispositiu de mobilitat. Tant si són autònoms com amb conductor, els cotxes connectats estan plens de microprocessadors i sensors que registren la informació del ­vehicle i dels passatgers constantment. Els cotxes connectats són, perquè ens entenguem, la versió smart dels vehicles. I, com passa amb qualsevol artefacte intel·ligent, la seva utilitat depèn de les dades que processa. Imaginem-lo com un centre de comunicacions, connectat al núvol i pujant informació a 25 GB per hora.

    Actualment els cotxes són capaços de registrar el comportament dels frens, assistir a l’hora de fer un estacionament o avisar si sortim del carril. Aviat, no obstant, a les mètriques mecàniques s’hi sumarà la informació personal: qui som, com i quan conduïm, les característiques dels passatgers i quins són els nostres trajectes habituals. De la mateixa manera que tenim un historial de navegació quan busquem a internet, tindrem l’empremta digital en versió asfalt. Deixarem de ser conductors per ser usuaris encapsulats en uns vehicles amb orelles, esvaint l’ideal del cotxe com a reducte d’intimitat.

    La informació generada és or per als fabricants, mentre empreses i administracions es freguen les mans per ficar-hi el nas. Imaginem un ajuntament que vol pacificar el trànsit d’una zona: obtenir informació directa i en temps real pot ajudar a entendre i gestionar la circulació. I, ja que hi estem posats, permet tenir un control més intens sobre el ­comportament viari. No seria complicat que en cas d’infracció el mateix cotxe ho comuniqui i abans d’arribar al destí ja tinguem la ­multa.

Notícies relacionades

    Al seu torn, les asseguradores estaran encantades de saber si som temeraris al volant i les probabilitats de sinistre, per revisar-nos la pòlissa i ajustar el preu. En cas de punxar una roda, ¿no seria pràctic rebre un avís amb el taller més pròxim? I si necessitem una pausa, estaria bé que l’assistent indiqués l’aparcament més pròxim i el millor cafè de la zona.

    Amb el software de copilot, la ­privacitat és el nou cavall de batalla. Si volem que el cotxe segueixi sent símbol de llibertat és necessari que prenguem consciència que les nostres dades són nostres. Socialment tenim el repte de revisar els pactes sobre quines dades es generen, on, qui les mira i per què s’usen. Hi haurà una regulació legal, però individualment tenim el dret a disfrutar de les oportunitats del progrés sense vulneracions. En cas contrari, els cotxes ens seguiran portant al paradís remot dels anuncis on ens sentirem físicament sols, però seguirem virtualment controlats.