Els vuit motius pels quals ha triomfat Whatsapp

La manera com ens comuniquem seria diferent si no existís l''app' de missatgeria instantània

2
Es llegeix en minuts
 

  / AFP / JUSTIN SULLIVAN

La manera en què ens comuniquem amb familiars, amics i altres contactes seria molt diferent si, avui fa vuit anys, no s’haguessin escrit les primeres línies de codi d’una aplicació de nom enginyós: WhatsApp. De cada sis terrícoles, un utilitza aquesta app de missatgeria instantània. El seu vuitè aniversari és un bon moment per revisar els vuit factors clau del seu èxit.

    

El primerús intuïtiu i voluntat de fer-nos la vida més fàcil. El seu gran encert inicial ja va ser l’accés automàtic a l’agenda de contactes del mòbil, evitant-nos així haver d’incorporar-los manualment. El segon: seguretat. Encara que els seus primers vuit anys de vida no han estat exempts d’esglais i ensopegades, WhatsApp ha evidenciat una constant preocupació (culminada amb l’encriptació d’extrem a extrem) per mostrar-se com una plataforma confiable.

  

 El tercer: gratuïtat. La primitiva anualitat d’un dòlar va acabar desapareixent, i es recolza en la connectivitat a Internet per no generar recàrrecs a l’usuari. El quart: rebuig a la publicitat. Això no treu que estigui explorant vies per oferir al món empresarial opcions com a eina de comunicació –en  principi, consentida– amb els seus públics.

    

El cinquè: diligent adaptació a tota mena de plataformes i dispositius. No importa com d’obsolets o incipients puguin considerar-se, l’app intenta donar servei a tots els sistemes operatius. El sisè: múscul financer de Facebook, la seva empresa mare des del 2014. Per a la supervivència i consolidació de WhatsApp, que no cobra als seus usuaris ni ven publicitat, el detall no és baladí.

    

El setè: el seu vertiginós creixement. Per a una eina comunicativa, aconseguir una determinada massa crítica d’usuaris amb rapidesa és crucial. A partir d’aquí, el creixement se sustenta en dinàmiques d’efecte contagi.

  

 I vuitè factor, probablement el més determinant: capacitat per reinventar-se permanentment seguint les molt canviants tendències comunicatives. WhatsApp va néixer com una eina per indicar als nostres contactes el nostre estat (disponible, ocupat, al cinema...), però de seguida va optar per focalitzar-se en la missatgeria instantània textual, aniquilant així en el viratge els entranyables SMS.

    

A mesura que en la nostra comunicació hem anat fent prevaldre els elements audiovisuals per sobre dels textuals, l’app va apostar per les imatges i els continguts multimèdia de forma decidida. Quan la missatgeria se li va quedar petita, va entrar sense dubtar-ho en l’àmbit de les trucades de veu i ara també ofereix videotrucades.

Notícies relacionades

    

Aquesta setmana, WhatsApp ha tornat a evolucionar potenciant el tema dels estats, que ara es poden il·lustrar amb imatges i vídeos, i que a més desapareixen en 24 hores. És una manera de reconnectar amb els seus orígens i d’assestar una bona espasada a Snapchat, l’emergent xarxa social que es diferenciava per la seva naturalesa visual i els seus continguts peribles. Mama Facebook s’alegrarà de veure contra les cordes una xarxa social que, entre els usuaris més joves, amenaçava el seu regnat.