La innovació pedagògica s'ha de poder avaluar

Quan posem en marxa innovacions en el procés d'ensenyament i d'aprenentatge a les nostres escoles no n'hi ha prou amb sensacions, intuïcions i opinions

3
Es llegeix en minuts
undefined36318727 hospitalet 17 11 2016 visita al colegio p blico joaquim ruyr161120104622

undefined36318727 hospitalet 17 11 2016 visita al colegio p blico joaquim ruyr161120104622 / ALBERT BERTRAN

Quan fa dos anys i mig, després de gairebé cinc anys de preparar el terreny, en el marc de 'L’HORITZÓ 2020' de la xarxa d’escoles de Jesuïtes Educació, vàrem posar en marxa la innovació disruptiva de l’experiència pilot de la NEI (Nova Etapa Intermèdia), ens vàrem comprometre públicament a fer una avaluació externa de l’impacte produït en els alumnes pels canvis educatius. I això es el que presentem ara, després d’un treball intens d’un parell d’anys.

L’element clau és que en el mateix moment en què dissenyàvem la innovació de la NEI vàrem posar en marxa els mecanismes per avaluar-la. Així, doncs, en primer lloc, en acabar el primer curs de la NEI, vàrem dur a terme, amb mitjans interns, l’avaluació del procés. En aquest cas es tractava d’observar i avaluar si el disseny que havíem fet sobre el paper es s’havia trasllada’t a la realitat de l’aula. D’aquesta avaluació, se’n va fer el corresponent informe, que incorporava tot un seguit d’observacions i recomanacions de millora per a l’equip directiu de la NEI. 

La descentralitat  del rol del professor ha atribuït poder a l'alumne i un augment de l'autonomia, així com un vincle més estret entre alumnes i docents

PRIMERS RESULTATS

Posteriorment, després d’haver acabat el segon curs de la NEI, vàrem posar en marxa la primera onada d’avaluació (caldrà fer-ne més) de l’impacte produït sobre els alumnes, i ara expliquem quins han estat els resultats. Aquesta avaluació ha estat duta a terme per grups de recerca externs, segons una metodologia específica, i coordinada pel node d’innovació de la xarxa (anomenat CETEI), que és també qui ha fet l’informe final.

Els resultats més interessants que s’han derivat d’aquesta primera avaluació fan referència a la millora del clima de l’aula (que té una importància cabdal per al progrés de l’aprenentatge i l’educació) i als avenços en matèria de creativitat, a més a més dels canvis en el marc mental dels alumnes pel que fa al treball en equip i a la seva manera d’aprendre (més clarament col·laborativa). Alhora, es constata que el descentrament del rol del professor ha atribuït poder a l’alumne i ha aportat un augment de l’autonomia així com un vincle més estret dels alumnes amb els docents i també entre ells. I se sap que si millora el vincle, segur que milloren l’educació i l’aprenentatge. I tot això mantenint els bons resultats acadèmics que aquests alumnes tenien abans d’haver iniciat la innovació. 

NOVETAT EN EL PANORAMA EDUCATIU

Per dur a terme aquesta avaluació hem dissenyat un model lògic que ens ha donat una metodologia global per al disseny, la planificació, l’observació i l’avaluació de les innovacions introduïdes d’acord amb el model de persona que ens proposàvem educar. A més, la implantació progressiva de les innovacions a les diferents escoles de la xarxa ens ha permès fer un estudi quasi experimental i comptar amb un grup d’intervenció i un altre de comparació, fet que dóna més robustesa i fiabilitat als resultats i que el situa, en conjunt, com una important novetat en el panorama educatiu tant en l’àmbit nacional com en l’internacional.

Notícies relacionades

És evident que la sistemàtica de l’avaluació d’impacte no ha fet més que començar i que aquesta primera onada d’avaluació té unes limitacions importants (entre elles, el fet que els alumnes només han realitzat dos cursos dels quatre que preveu la NEI), però les opinions recollides en el procés d’avaluació d’alumnes, famílies i docents confirmen també una valoració positiva pel que fa al creixement personal i al projecte vital dels membres de la comunitat educativa. Òbviament, també es recullen tot un seguit d’alertes i de recomanacions per a l’equip directiu de la NEI (molt útils per al procés de calibratge i millora de la innovació) i 30 recomanacions més vinculades a les properes ones d’avaluació (fiabilitat dels registres, millora de les eines emprades i futura potencialitat de noves eines).

QUALIFICAR I QUANTIFICAR PROGRESSOS

No n’hi ha prou amb sensacions, intuïcions i opinions quan posem en marxa innovacions en el procés d’ensenyament i d’aprenentatge a les nostres escoles. Cal, amb base científica, qualificar, quantificar i contrastar els progressos, sobretot pel que fa al model de persona que volem educar i al seu impacte (o no) sobre els alumnes. Aquesta ha de ser la nostra fortalesa, perquè l’avaluació ha de ser el verdader motor de la millora educativa i l’eina fonamental per reimaginar la nostra educació.