EL MODEL DE MOBILITAT

A cada limitació, una alternativa

Un estil de vida més saludable passa per rebaixar la contaminació i guanyar espai urbà i de vianants

2
Es llegeix en minuts
fcasals37682552 opinion ilustracion de leonard  beard170315185327

fcasals37682552 opinion ilustracion de leonard beard170315185327

Cada vegada som més conscients que la nostra manera de viure i entendre les ciutats requereix un replantejament del nostre estil de vida: cal virar cap a hàbits més saludables que ens permetin continuar gaudint de l’atractiu de les grans urbs sense posar en risc la nostra salut. I això passa, indubtablement, per un canvi molt profund del model de mobilitat. Per accedir a un estil de vida més saludable hem de rebaixar els nivells de certs contaminants atmosfèrics i guanyar espai urbà per als vianants , els ciclistes, les activitats socials i la natura urbana.

  

 Aquestes consideracions tenen una especial rellevància a la conurbació de Barcelona: hi tenim 40 municipis, capital inclosa, que superen els límits de contaminació fixats per la Comissió Europea, que són, d’altra banda, més generosos que els recomanats per l’Organització Mundial de la Salut. I fa temps que és així. Les administracions catalanes no ens n’hem inhibit pas, però les iniciatives aplicades fins ara no han tingut uns resultats prou satisfactoris. Per això ens cal fer nous passos endavant. No podem mirar cap a una altra banda. En tot cas, hem de vetllar perquè la transició cap al nou model de mobilitat es pugui fer amb el màxim consens i de manera progressiva.

    

El pla d’acció en què estem treballant juntes les administracions; Generalitat, AMB, ajuntaments i Diputació de Barcelona, gira entorn d’un objectiu clar: la reducció del trànsit i de la contaminació que genera: almenys un 30% en 15 anys. Per aconseguir-ho, caldrà que circulin menys cotxes privats i que el transport públic sigui una alternativa òptima. A finals d’aquest mateix any, els dies que es decreti episodi de contaminació ambiental, els cotxes més antics, amb motors que, pels estàndards de l’època i per l’envelliment, emeten més contaminants, no podran circular. També es restringirà l’accés a determinades zones urbanes als vehicles que no tinguin l’etiqueta de la DGT que indiqui uns nivells acceptables d’emissions.

    

Pel que fa al calendari, el plantegem en dues fases: la regulació de la circulació s’aplicarà primer en dies d’episodi de contaminació ambiental. Aquests casos ens serviran per avaluar l’eficàcia de les mesures i ajustar el pla, que s’aplicarà de manera estructural a partir del 2019.

    

A cada limitació hi donarem una alternativa. Ho hem de fer molt bé, volem comptar amb la complicitat tant de la ciutadania de la regió metropolitana de Barcelona com amb la del conjunt del país, en un exercici de solidaritat i empatia. Deixar el cotxe a casa no pot ser un problema. Per això, el transport públic s’incrementarà i es millorarà amb més servei, millors preus i una oferta complementària d’aparcaments intermodals. Així mateix, s’incentivarà la renovació del parc de vehicles amb un programa d’ajuts i amb bonificacions als peatges i es promourà el canvi de flotes a les administracions públiques.

    

Notícies relacionades

El pla comporta un esforç de tots plegats, però, quan hàgim aconseguit canviar el nostre model de mobilitat i mirem enrere, estarem satisfets d’haver emprès aquest camí.