EL SECTOR ENERGÈTIC

Més enllà del vehicle elèctric, el transport amb GNL

2
Es llegeix en minuts
cmarquez27568014 barcelona 14 10 2014 contaminaci n por los grandes cruceros 161027130223

cmarquez27568014 barcelona 14 10 2014 contaminaci n por los grandes cruceros 161027130223

En els darrers temps han anat creixent les veus que corroboren que el gas natural liquat (GNL) és un dels combustibles alternatius al petroli amb més futur. Els seus avantatges energètics, econòmics i mediambientals l’estan convertint en una important aposta per part de les administracions publiques i dels diferents sectors implicats, especialment en l’àmbit del transport i de la mobilitat. Tant és així que el 2015, el tràfic de GNL va assolir el seu màxim històric, amb un total de 245 milions de tones transportades i, segons l’Agència Internacional de l’Energia (AIE), el 2040 el comerç de gas natural liquat ja superarà el del gas distribuït per gasoductes.

A Espanya, l’ús del GNL es visualitza ja com una realitat, entre d’altres coses perquè avui som el país europeu amb major experiència en el transport i logística d’aquest combustible. El sistema gasista espanyol posseeix 7 de les 22 regasificadores existents a Europa, el 36,5% de la capacitat d’emmagatzematge de GNL i el 90% de capacitat de càrrega de cisternes de tot el continent. A més, el 2025, 11 ports de l’estat espanyol hauran de disposar d’infraestructures de càrrega de GNL. Assenyalar que actualment Espanya disposa de 19 estacions que subministren gas natural liquat (som el país europeu amb un major nombre d’estacions), havent-hi 10 més en projecte, i de 26 estacions que subministren gas natural comprimit (GNC).

Malgrat que ara com ara el gas natural liquat s’utilitza principalment com a font d’energia per al transport de vehicles pesats (autobusos interurbans, camions de transport, i transport fluvial i marítim), els experts coincideixen en el fet que també aviat començarem a veure vehicles que utilitzaran aquest combustible. Inicialment en el sector del transport urbà públic i privat, però també i, a mig termini, en l’ús particular. Actualment, al mercat ja hi ha una trentena de vehicles que funcionen amb GNL i, segons xifres de l’Associació Ibèrica de Gas per a la Mobilitat (Gasnam), el nombre de vehicles de GNL matriculats es multiplicarà per vint l’any 2020.

Notícies relacionades

Qui ja està apostant amb força per el GNL és el sector del transport marítim mundial, que transporta el 90% del comerç del món, que veu aquest combustible com la millor solució per a un transport marítim sostenible. El transport marítim espanyol està situat a l’avantguarda en l’ús de gas natural liquat i, l’any 2019, Balearia estrenarà el primer vaixell de passatgers de la Mediterrània propulsat amb GNL. Aquest combustible també comença a obrir-se pas en el transport ferroviari i com a futur substitut del dièsel, com pretén demostrar el projecte pilot liderat per Enagás, Gas Natural Fenosa i Renfe i coordinat per l’Institut Cerdà per propulsar un tren de passatgers amb motor de GNL a Astúries. Es tracta de tot un repte que, de ben segur, situarà Espanya com a referent internacional i convertirà el GNL en una clara alternativa, especialment per aquelles línies ferroviàries sense electrificar.

Amb aquestes dades a la mà, és fàcil pronosticar que el gas natural en general, i el GNL en particular, està predestinat a convertir-se en el combustible alternatiu del futur per excel·lència i com a clar complement a l’energia elèctrica en l’àmbit del transport i la mobilitat.