Anàlisi

Sobre rodes

A Barcelona és encara massa perillós anar en bicicleta, tant per als ciclistes com per als vianants

2
Es llegeix en minuts
zentauroepp37707220 barcelona 17 03 2017 el bicing cumple diez a os fotografia a170317171716

zentauroepp37707220 barcelona 17 03 2017 el bicing cumple diez a os fotografia a170317171716 / ALBERT BERTRAN

Fa 40 anys, anar en bicicleta pel centre de Barcelona era una excentricitat. El meu professor de francès, monsieur Ferran, un gran aficionat, portava dues peces de metall com a esperons de muntar a la cartera. Al sortir de classe, les col·locava a la vora dels pantalons de franel·la per garantir que no s'enrosqués amb la cadena i se submergia en el trànsit de sortida de la Diagonal. Sense casc.

Els temps han canviat. Avui celebrem 10 anys del Bicing. La bicicleta és el mitjà de transport que més ha crescut en aquest període i reclama cada vegada més espai als carrers. Fa gairebé 70 anys que estem planificant vies en funció del cotxe. Però actualment conviuen als carrers patinets, cadires de rodes i motos per a mobilitat reduïda, patins i monopatins, i també cotxets infantils i carros de repartiment. I els carrers no són elàstics. L'escenari s'omple d'actors que demanen pas. Adaptar-nos a aquestes noves contingències significa assegurar que, com en alta mar, el més feble té dret de pas.

NO CONTAMINA, NO FA SOROLL I MANTÉ EN FORMA

La bicicleta és un sistema de transport que no contamina, no fa soroll i manté en forma l'usuari. No obstant, pot destorbar i complicar la vida als vianants si no circula per un espai assignat. La bicicleta elèctrica i altres sistemes adaptats a l'edat i condició física facilitaran el desplaçament per a trajectes curts per encara més ciutadans. Però per augmentar aquest nombre de desplaçaments serà necessari alliberar espai. 

A Holanda, on la bicicleta soluciona el 40% dels viatges, la utilitzen els joves i també gent gran, nens i executius amb americana i carteres. La majoria de ciutats europees estan dissenyant mesures per estendre'n l'ús. A Berlín es proposen 13 noves 'autopistes' de bicicletes, vies de més de cinc quilòmetres sense interrupcions. Londres ha planificat nou noves vies radials ràpides. A París s'estan construint tres noves rutes exprés que travessen la ciutat. Als països escandinaus estan al centre del disseny urbà.

El complement perfecte d'una bona xarxa de bicicletes  El complement perfecte d'una bona xarxa de bicicletes és un ferrocarril ràpid per a trajectes llargs

Notícies relacionades

Barcelona, amb una densitat i compacitat més gran, és encara massa perillós anar en bicicleta, tant per als ciclistes com per als vianants. Les bicicletes necessiten més rutes, espai per aparcar a les estacions i han de poder sortir de la ciutat còmodament. Tal com està dissenyant l'AMB, ha de ser possible, per exemple, recórrer el litoral des de Castelldefels fins a Mataró. El temps de desplaçament condiciona les nostres vides i decisions, i també les oportunitats d'oci i treball. El complement d'una bona xarxa de bicicletes és un ferrocarril ràpid per a trajectes llargs.

EL PLAER DE VEURE EL TOUR

La passió per la bicicleta, per a les persones de la meva generació, l'encarna el Tour de França, i, tal com descriu Philippe Delerm, és un plaer contemplar el gran grup pujant sota el sol una costa, ajaçada en un sofà una tarda d'estiu. Però la bicicleta a la ciutat és avui una altra cosa. El seu creixement exponencial ho confirma. Monsieur Ferran, amb les seves peces de metall clavades a la vora dels pantalons, va morir atropellat per un Seat. Era algú avançat al seu temps. Si visqués avui diria: ¡Vive le Bicing! 

Temes:

Bicing