Un mercat de negocis en expansió
Economia islàmica, realitat o reacció
És un fenomen que es consolida tant en les finances com en sectors importants de l'alimentació, el turisme, la cosmètica o la moda
Augmenta la indústria de la por. Els corrents d'extrema dreta qüestionant els valors liberals. Es dimensionen els temes referents a la immigració o refugiats. I es consenten emocions o sentiments de propietat que han conduït, depenent de les circumstàncies, a actes terrorífics o a la compassió en calent.
I, mentrestant, creix el negoci de la denominada economia islàmica, un fenomen que es consolida tant en les finances com en sectors importants de l'alimentació, el turisme, la farmàcia, la cosmètica o la moda. Moltes empreses i ciutadans en general estan intrigats, escandalitzats per la roba, el vel, el burquini, el menjar o el turisme halal, i sobretot per la banca.
A simple vista, són unes tradicions religioses i unes conviccions ètiques, però hi ha molt més: un immens potencial que comença a sacsejar molts sectors econòmics. Els estereotips de fanatisme sense alegria són tan enganyosos com la idea que el mercat musulmà implica només les finances sense interessos i la carn sacrificada a mà.
És una economia que està en expansió. És una forma de vida a través dels seus productes, experiències, serveis i processos. Aquest fenomen inclou regions geogràfiques diferents i límits culturals. Són més de 1.600 milions de musulmans del món o el 23% de la població total. La gran majoria prové de les economies emergents, com Indonèsia, Malàisia, Turquia i els països del Golf. Un dels grans mercats de consum.
El sector de les finances, el pilar principal d'aquesta economia, disposa de dos bilions de dòlars en actius que arribaran als 3,3 bilions el 2020.
ALIMENTACIÓ I BEGUDES
Afavorits per aquesta creixent consciència econòmica, els musulmans van gastar 1,9 bilions de dòlars el 2015. Alimentació i begudes ocupen el primer lloc amb 1,17 bilions de dòlars, seguits de la moda i el tèxtil amb 243.000 milions; mitjans de comunicació i cultura, 189.000 milions; turisme, 151.000 milions de dòlars, i productes de farmàcia i cosmètica, 80.000 milions de dòlars.
La moda islàmica està generant polèmiques i una gran demanda. Ha aconseguit atraure la indústria tèxtil i les grans cases de moda. Representa l'11% del mercat mundial, i creixerà un 6% anual fins al 2020. Mentrestant, el nombre de viatgers musulmans va pujar a 108 milions, el 10% del total mundial, i podria arribar als 150 milions de turistes el 2020. Els EUA i la UE són els principals beneficiaris d'aquests visitants.
És una forma de vida a través dels seus productes, experiències, serveis i processos
No es pot esborrar el que ens fa diferents -la cultura, la religió, l'educació-, però es poden trobar camins per transformar les diferències en font potencial de riquesa en lloc de sospita i temor.
Per a un desenvolupament saludable de l'economia islàmica serà necessari crear un entorn que promogui la seva complementarietat i integrar els seus criteris i les normes internacionalment acceptades en l'economia mundial. Les dinàmiques canviants de l'economia islàmica obren grans interrogants però també un gran potencial que val la pena explorar.