Anàlisi

Qualitat i sostenibilitat

La indústria turística creix a Catalunya, encara que amb certa incertesa pels efectes del 'brexit' i el terrorisme global

2
Es llegeix en minuts

Aquest 2017 ha sigut declarat per l'ONU l'any internacional del turisme sostenible. Això implica sensibilitzar els responsables públics i privats sobre el foment de polítiques i pràctiques sostenibles i de qualitat, de manera que el turisme sigui un sector catalitzador d'equilibri social i econòmic. A les portes de Setmana Santa, els indicadors apunten a un destacat creixement de la indústria turística, encara que amb una certa incertesa pels efectes del 'brexit' i el terrorisme global.

S'HAN DE MILLORAR ELS SALARIS 

Catalunya haurà de continuar apostant per la sostenibilitat i la qualitat del turisme per seguir posicionant-se com un destí sostenible a llarg termini. En aquesta línia, la qualitat vindrà marcada per un model turístic que creï riquesa, i que es distribueixi de forma equitativa. Per això no podem continuar amb baixos salaris (menys de 14.000 euros bruts anuals per jornades de 10 hores), baixes qualificacions professionals o contractes precaris. La qualitat està estretament vinculada a la quantitat i, efectivament, la massificació no és qualitat. Destins massificats s'acaben convertint en espais no atractius i deteriorats. Barcelona, destí per excel·lència, té un excés de turisme, o més ben dit, una alta concentració territorial en determinades èpoques de l'any i zones de la ciutat (Ciutat Vella, les Rambles, el passeig de Gràcia, la Sagrada Família), i això requereix limitar, organitzar i conscienciar-nos que per visitar determinats llocs el turista haurà de reservar amb temps les entrades, de forma que la seva experiència es converteixi en gratificant, no massificada i angoixant.

Els efectes del 'brexit' trigaran a notar-se,  Els efectes del 'brexit' trigaran a notar-se, però arribaran a Catalunya

Notícies relacionades

Però aquest efecte de massificació i turistificació també succeeix a nivell de Catalunya. Malgrat la concentració del turisme de litoral, de neu o de creuers, Catalunya amaga una infinitat d'espais emblemàtics, patrimonials, culturals i paisatgístics que estan pròxims i són desconeguts pels turistes i visitants. L'extensió del tradicional cap de setmana a Barcelona s'hauria d'ampliar amb la promoció de territoris com el Priorat o el Penedès, amb visites a cellers, o a la vall de Boí i el patrimoni romànic, o a les Terres de l'Ebre amb els seus emblemàtics paisatges naturals.

INCREMENT DEL TURISME ASIÀTIC

El 'brexit' i el terrorisme global són dues cares de la mateixa moneda. Els efectes del 'brexit' trigaran a notar-se, però arribaran a Catalunya. Esperem que en el futur el turista anglès no prescindeixi de les seves tradicionals vacances a les nostres costes; avui un de cada quatre turistes és anglès. L'aposta per diversificar els mercats d'origen i atendre l'increment de turistes asiàtics (que cada vegada visiten més el nostre país i demanen productes adaptats als seus costums) és imprescindible. I cal seguir atents a la seguretat en tota la cadena turística. Els vents de la temporada del 2017 corren al nostre favor: Catalunya és el primer destí turístic d'Espanya, i Barcelona és un referent internacional. Per això mantenir i millorar els estàndards de qualitat és imprescindible en un sector tan sensible a qualsevol mal pas o notícia, i per a mostra, França.