Lliçons al restaurant
/
Del cas recent del xef Jordi Cruz se'n poden extreure diverses lliçons. Una és que s’ha de saber trobar el moment de fer declaracions, o de publicar-les. Molt probablement el que va dir el cuiner no hauria generat la reacció que ha provocat si la seva difusió no hagués coincidit amb el Primer de Maig. És clar que si el que es desitjava era precisament provocar reaccions d’opinió i trànsit a internet, l’elecció del moment va ser la correcta i se n’ha de felicitar el responsable.
Una altra és recordar que si volem jutjar amb ponderació s’ha d’escoltar les dues parts. Si algú vol condemnar o absoldre la conducta de Jordi Cruz, i dels altres que fan com ell, hauria d’escoltar un nombre suficient de testimonis dels homes i dones que han passat per llocs com aquests. Si no ho fa, el seu judici no anirà més enllà dels seus propis prejudicis, positius o negatius, sobre el cas. Ara bé, la polèmica també ens permet reflexionar sobre un tema de fons del nostre mercat laboral, que transcendeix aquest cas concret: la relació entre formació i empresa.
Per fer bé qualsevol feina, hi ha formació, preparació i experiència. Com que la majoria de feines estan a les empreses, aquesta experiència i preparació generalment s’ha d’aconseguir en una empresa. Com passa a tot arreu, hi ha empreses responsables i empreses que no ho són. Les primeres tenen una visió de negoci a llarg termini i veuen en la necessitat dels treballadors joves una oportunitat per formar persones que s’adaptin a l’empresa. Llavors inverteixen el que faci falta i, amb freqüència, també són exigents amb els joves. Com que els han dedicat temps i recursos, demanen resultats i compromís per part dels treballadors.
Les altres empreses, més miops, s’aprofiten de la situació i viuen instal·lades en una rotació laboral permanent: redueixen costos laborals a base d’acomiadar el personal format i reemplaçar-lo per personal en pràctiques. Aquestes empreses irresponsables solen no prendre’s seriosament el que fan els seus treballadors perquè saben que són temporals. Per descomptat, no els feliciten; però tampoc perden el temps corregint-los si no és absolutament imprescindible.
Seria reconfortant pensar que el mercat, o alguna altra mena de mecanisme, premia les empreses responsables, que van creixent, i castiga les irresponsables, que es veuen obligades a desaparèixer o a canviar la seva forma d’actuar. Desafortunadament, això no és així perquè els resultats d’una empresa depenen de més coses que de la satisfacció dels seus treballadors. Sempre hi ha factors externs que ajuden o, en canvi, adversitats insuperables.
Notícies relacionades
Ara bé, la lliçó que poden extreure els treballadors joves és que els convé aprendre a conèixer com més aviat millor com és l’empresa on estan. Si al cap d’unes setmanes arriben a la conclusió que estan al lloc equivocat, hi sortiran guanyant si s’acomiaden del seu cap i no esperen que els facin fora. Si estan disposats a moure’s una mica, i afinen el seu sentit per conèixer empreses, trobaran un lloc millor.