Una activitat clau
El sud del Mediterrani i el turisme
La inseguretat i la inestabilitat política perjudiquen un sector vital per a les economies nacionals
Tomba de Tutankamon a la Vall dels Reis. /
El turisme és un factor multiplicador en les estratègies globals de desenvolupament. Pel seu caràcter transversal, impacta sobre 70 sectors. És la quarta activitat per ingressos generats en el comerç internacional, i pocs sectors poden impulsar el creixement i crear llocs de treball com ell. En xifres, el turisme representa el 10,2% del PIB mundial, un total de 7,6 bilions de dòlars. El 6% de les exportacions. El 10% de l’ocupació registrada. Més de 1.200 milions de viatgers el 2016 i s’estima que 2.000 milions el 2026.
El Mediterrani és la principal zona de turisme del món, amb el 32% de les arribades internacionals i el 30% dels ingressos, i una previsió de 420 milions de turistes per al 2020. Representa el 13% de les exportacions de la regió, el 23% del sector de serveis i dona feina a milions de persones. No obstant, és un sector heterogeni i fragmentat.
Mentre en destins del nord del Mediterrani creixen les queixes per l’arribada massiva de turistes, a la riba sud el turisme es desploma i s’enyoren aquells milions de visitants. Els atacs terroristes, la inestabilitat política, les fluctuacions monetàries i els desafiaments geopolítics han afectat un sector que resulta vital per a les economies d’aquest sud, on el turisme representa el 12% del PIB i l’11% dels llocs de treball. El 2016 hi va haver una transferència massiva de turistes, d’entre el 15% i el 40% segons destí. Des del 2010, Egipte ha perdut 5 milions de turistes, i Tunísia, 2,5 milions. I des del 2015, Turquia, el 30% dels seus visitants. Milions de viatgers eviten el sud en benefici dels tranquil·litzadors destins del nord.
Els països del sud paguen cara la factura de la inseguretat i la inestabilitat política. I amb la principal font de divises impactada pel terrorisme, les conseqüències castiguen economies amb problemes profunds: es foragita els inversors, s’incrementa la inestabilitat, s’agreuja la desocupació i s’empeny a emigrar.
És necessari un canvi, reinventar-se, hem de repensar els models i trobar noves formes de comercialització. Cal extreure el màxim partit del sector per crear llocs de treball, reduir la pobresa i contribuir a la pau, especialment a la riba sud. Però ha de fer-se des d’una nova visió, sostenible i coordinada. S’ha de treballar amb els territoris, revisar el turisme social, cuidar el patrimoni i atendre el desafiament que planteja el canvi climàtic.
És necessària una agència de turisme mediterrània, que hauria de comptar amb la participació dels actors públics i privats. L’agència facilitaria la creació d’una marca comuna de l’àrea per a una promoció conjunta al món. Hem d’unir esforços, oferir paquets de destins integrats per competir amb altres regions en el futur.
El sud necessita el turisme. Serà impossible sense pau i estabilitat i sense la cooperació entre les dues ribes. El Mediterrani no hauria de ser una bretxa entre dos mons, sinó una zona comuna per a tots els seus habitants i visitants.
Notícies relacionadesExpert en assumptes àrabs
i mediterranis.