Viatges en avió: ¿com ens protegeix la llei?

Les normes sobre compensació i assistència als passatgers aeris són comuns a la Unió Europea

2
Es llegeix en minuts
fcasals38639286 british airways170528120007

fcasals38639286 british airways170528120007 / TELENEWS

Amb la irrupció del turisme de masses i de l’aviació low cost ha crescut exponencialment el nombre de passatgers i d’operacions de les companyies aèries. Aquest gran augment de la demanda ha suposat un creixement en paral·lel de les infraestructures aeroportuàries i de la complexitat de les operacions de les companyies aèries.

Com a conseqüència lògica de l’increment d’activitat, també s’han incrementat sensiblement les incidències operatives i les reclamacions dels viatgers per demores, overbookings, o pèrdues d’equipatge. Els incidents amb passatgers en avions als Estats Units o la recent caiguda del sistema informàtic de la British Airways són una mostra de la complexitat del negoci aeri.

Però com a passatgers, si ens trobem en aquesta situació, ¿com ens protegeix la llei? El primer que s’ha de saber és que les normes sobre compensació i assistència als passatgers aeris són comunes a la Unió Europea, i es regeixen pel Reglament que es va aprovar l’any 2004, precisament per millorar els drets dels usuaris davant les incidències que l’increment de les operacions aèries comporta.

Però davant la dificultat d’interpretació d’algun dels seus articles pels estats de la Unió Europea (per exemple la compensació en cas d’endarreriments de vol), durant els últims anys el Tribunal de Justícia de la Unió Europea ha anat dictant sentències favorables als consumidors en qüestions de drets del passatger.

Actualment les circumstàncies que determinen la compensació varien en funció de la distància recorreguda, el retard sofert pel vol i el retard en l’arribada del vol alternatiu. Però, com a passatger, vostè té dret a ser assistit per la companyia aèria i a ser compensat tant si el vol és cancel·lat, com si hi ha overbooking o per un simple retard superior a tres hores.

La companyia només queda exclosa de compensar si les cancel·lacions i demores en els vols són degudes a circumstàncies extraordinàries, com per exemple condicions meteorològiques adverses.

En cas que se li denegui l’embarcament o que es cancel·li el vol, el passatger pot escollir entre un transport alternatiu, la devolució de l’import, o un canvi de reserva sense cost addicional en les dates que més li convinguin. A més, en funció del retard i de la distància, el passatger pot tenir dret a una indemnització d’entre 250 i 600 euros.

Notícies relacionades

Però per sobre de tot, el principal dret d’un passatger és el de la informació. En el seu bitllet s’ha de fer referència als termes i les condicions del transport; igualment, l’aerolínia està obligada a informar-lo dels seus drets durant totes les etapes del trajecte.

Perquè sigui possible exercitar-los, les mateixes aerolínies posen a disposició dels passatgers eines suficients per poder atendre les seves reclamacions. En el cas que la seva reclamació no sigui atesa a la seva conveniència, serà necessari fer valer els seus drets davant els tribunals.