A peu de carrer
Universitat: desmentint els tòpics
Es redueixen els estudis superiors a l'obtenció de títols professionals i se'ls ajusta a l'estricta demanda del mercat
Estudiants a punt de començar l’examen de selectivitat, dilluns passat, en una aula de la Facultat d’Odontologia de la Universitat Complutense de Madrid. /
Fa pocs dies Joan Ridao publicava en aquestes pàgines l’article La universitat, com el Titanic en què alertava de la creixent falta de recursos de les universitats públiques catalanes i la consegüent descapitalització acadèmica. Una de les evidències és la dràstica reducció del personal funcionari i estable, a diferència –nota Ridao– del que estan fent les universitats espanyoles. «Les rendes del passat s’acabaran, i amb elles els rànquings enlluernadors», conclou. Subscric tot l’article: no es pot dir més en menys espai. Encara que, i al mateix temps, no li han faltat les crítiques des del sector favorable a les universitats privades.
Hi ha uns quants tòpics sobre la universitat catalana. Tots ells desacrediten l’educació superior com una prioritat social. Redueixen la universitat a l’obtenció de títols professionals i la descarreguen de les seves funcions d’investigació, que passa a instituts, i de formació cultural i científica, ajustada a l’estricta demanda del mercat. És una visió economicista i tecnocràtica de la universitat que, el pitjor de tot, farà desaparèixer el sentit mateix de la universitat. El valor del que es universitari. Caminem pas a pas cap al buidat científic, cultural i social de la universitat, per convertir-la en un mapa de colleges o escoles superiors a mida del mercat i d’interessos territorials en clau electoral.
Els cinc clixés
Primer tòpic: l’endogàmia. L’elecció del professorat per interessos locals o personals creats i no per la seva vàlua. Cert: això encara existeix. Però no és culpa del sistema, sinó d’aquells que en fan un mal ús. Amb tot, està desapareixent, i no oblidem que si hi ha un candidat de dins que és millor que un de fora això és bo i no se’n pot dir endogàmia.
Segon tòpic: el funcionariat. Se l’associa barroerament amb un residu del franquisme. Però la universitat pública necessita acadèmics compromesos i identificats amb l’àmbit públic, com els metges i mestres, els serveis i l’ordre públic. Ser funcionari suposa un procés rigorós de selecció i seguiment. Poques professions hi ha tan sotmeses a avaluació pública com la del professorat universitari.
Tercer tòpic: la despesa. Però els diners utilitzats en l’educació superior, inclosa en aquest capítol la investigació, no són diners a fons perdut. Són inversió, i de la millor. En futur del país. A més, els rectorats actuals han de justificar fins a l’últim cèntim.
Quart tòpic: la universitat pública és ineficient. Podria produir més amb els recursos actuals. Fal·làcia: ja que té cada vegada menys, l’eficiència no pot ser l’òptima. Millor: ja és òptima en relació amb el que es rep. Les universitats catalanes en el rànquing mundial són les públiques, no les privades.
Notícies relacionades
Cinquè tòpic: la governança. La guinda del pastís. El bon govern, és cert, és el deure i el desafiament constants. Però per a això no es necessita dirigir els centres públics amb criteris empresarials. Han de combinar eficiència i transparència amb la participació del conjunt i el control social. No és un oxímoron. Les millors universitats europees ho fan. ¿Per què no nosaltres?