Massa vacances escolars? Omplim-les d'oportunitats!
Hem de saber cuidar els més petits durant el període de descans estiuenc
Amb l’arribada de la calor, aquesta acostuma a escalfar un debat que, no per vell, encara no hem acabat de resoldre del tot. La mateixa calor que acostuma a escalfar arguments d’uns i altres, és la mateixa que desaconsella, per exemple, impartir docència en aules (o barracons) i equipaments que no estan preparats per poder acollir alumnat més enllà del juny.
La reflexió que volem compartir, però, no pretén aprofundir en aquest debat sobre les vacances escolars. És un fet: els gairebé tres mesos de vacances hi són i cal que, individual i col·lectivament, prenguem opcions per tenir cura dels més petits durant aquests dies.
La Fundació Pere Tarrés, que aquest any celebra els 60 anys de l’origen de la seva activitat, ha fet i fa, anualment, una opció ben clara que sintetitza amb l’eslògan de la campanya de les activitats d’estiu: “L’Estiu, vacances per créixer!”.
Les activitats organitzades durant els mesos d’estiu (i que són dutes a terme pels centres d’esplai, els centres socioeducatius i per part de molts dels projectes i programes educatius que durant l’any funcionen amb la dinàmica del curs escolar) esdevenen espais d’oportunitats de creixement pels infants, adolescents i joves que opten (d’acord amb les seves famílies) per “omplir l’estiu d’oportunitats”.
Sí! Les activitats com els casals d’estiu, les colònies, els campaments, les rutes... proporcionen una colla d’elements, experiències, vivències... que, totes elles, deixen un pòsit (en forma de valors, actituds, aptituds, competències...) als qui hi participen i en gaudeixen.
Avui com ahir, seixanta anys després de l’inici que va donar lloc al que ara és la Fundació Per Tarrés, no ens cansarem de repetir i insistir en el caràcter educatiu d’aquestes activitats!
L'ACCÉS
Notícies relacionadesAvui però, continuem havent de posar l’accent en una qüestió que ens preocupa i ens interpel·la: encara hem de lamentar el fet que no tots els infants, adolescents i joves tenen accés a aquesta “font d’oportunitats”. Des de la nostra entitat encara avui constatem com la situació socioeconòmica de moltes famílies esdevé una barrera a l’accés d’aquestes activitats, produint un efecte pervers: alguns dels infants que més les necessiten (infants provinents de famílies en situació de vulnerabilitat que necessiten espais de relació, inclusió, estabilitat emocional, estímul de la creativitat, entorns positius...) poden veure’s privats de participar-hi. Per això és tant important becar les activitats d’aquests infants per evitar que el lleure esdevingui un factor més d’exclusió social.
Convençuts de la idoneïtat de les activitats d’educació en el lleure durant les vacances i determinats en voler i fer possible que siguin activitats en les que tothom hi pugui participar potser gosem apuntar una possible resposta a la inquietud social generada per la qüestió sí són massa o no les vacances escolars: no es tractarà tant de la durada, sinó de l’elecció de què volem que esdevinguin, social i col·lectivament, aquest moment privilegiat. Si les sabem convertir (com ja fem, però per a tothom) en un espai generador d’oportunitats, inclusiu, de creixement personal, de foment de relacions personals, de descoberta... potser haurem trobat una molt bona resposta.