Intangibles
Venc avet rosa invertit
Compres nadalenques al Portal de l’Àngel de Barcelona. /
«Hem d’aprendre a mirar-ho tot des del punt de vista del consumidor», proclamava l’economista francès Frederic Bastiat. Un liberalisme econòmic que confia en el fet que el consumidor, el seu comportament de compra i la seva confiança en la situació econòmica determinen com evolucionarà l’economia. I un excel·lent termòmetre de la confiança del ciutadà en la societat i el sistema en què conviu és el seu nivell de consum.
Arribats a desembre, un període que suposa més del 60% de les vendes anuals de perfums i joguines, sempre és útil per a moltes empreses productores o comercials revisar quina és la confiança que els espanyols tenim en la situació econòmica i general del país. Per fer-ho triem disseccionar com afrontem aquest any el més emblemàtic dels productes nadalencs: l’arbre de Nadal. Una compra que habitualment està en més del 50% de les llars espanyoles.
Un primer grup de ciutadans realitzaran un consum basat en valors: no compraran avet i passaran a espècies mediterrànies com són els arboços o les alzines, que podran replantar-se i sobreviure. Alguns l’hauran tingut plantat al jardí tot l’any per evitar anar a un viver a comprar un avet que ha gastat durant anys aigua, energia, pesticides i insecticides. Encara que dos milions d’arbres igualment aniran setmanes després a les escombraries o seran triturats com a adob. Per evitar-ho, molts apadrinen un arbre al bosc, el deixen allà sense tocar-lo perquè segueixi creixent, i només gastaran gasolina diversos caps de setmana per veure’l créixer.
Un segon grup optarem per arbres artificials, petroli transformat a la Xina en una cosa semblant a un avet. Aquí s’està produint una gran tendència aquest any: més de 13.000 imatges d’avets roses ho estan petant a Instagram amb el hashtag #pinkchristmastree, amb un augment del 615% en les recerques d’arbres roses a eBay.
Tots buscarem a les xarxes socials com estar a l’última. Google ens mostra quina és la tendència complementària al color rosa: simplement, pengi l’arbre del sostre, i per uns centenars d’euros ja serà el més cool. O bé, compri’l a Polònia i que l’hi portin per 2.000 quilòmetres de carretera, com ha fet el Vaticà. O faci com els suecs, eviti l’arbre i compri tones de llums. O aposti pels gebrats, o els freds, o els calents.
Notícies relacionadesPer últim, consultem els creadors de tendències. Quatre milions llargs de visionats a Twitter de la decoració nadalenca de Melania Trump: simplement, en el seu primer any a la Casa Blanca, s’ha engrescat. Un avet de sis metres que ha definit romànticament com a «bo i bonic». Arbres de tots els colors i mides per tota la casa.
L’estudi anual de la consultora Deloitte diu que aquest Nadal gastarem el 3,3% més i ja serem el primer país en intenció de despesa a Europa. Consumim perquè tenim confiança en la societat. ¿I per què negar-se a tenir un arbre de Nadal rosa i invertit penjat al sostre?