opinió

2
Es llegeix en minuts
paquete

paquete

Tintes metal·litzades, encunys glamurosos, llaços de seda, caixes customitzades amb motius nadalencs... S’han posat les seves millors gales per captivar-nos aquestes festes i connectar directament amb les nostres emocions, despertant el desig d’incloure’ls a la nostra llista de regals gràcies als seus embolcalls plens de màgia.

M’estic referint al poder del packaging, el terme que fa referència a l’envàs o embolcall dels productes i que, sens dubte, és una potent arma de màrqueting capaç d’exercir una gran influència en les decisions de compra. Justament per Nadal les marques llancen dissenys especials per activar les vendes durant el període de màxima predisposició del públic per consumir.

La popular dita que la primera impressió és la que compta és traslladable també al packaging dels productes. ¿Qui no ha comprat alguna vegada una cosa per l’embolcall? ¿És en realitat tan important l’aparença del producte? ¿Encara és més important si es tracta de fer un regal? Davant de productes similars, ¿pot ser un potent element diferenciador? La resposta a totes aquestes preguntes és un SÍ amb majúscules. A més a més de les funcions bàsiques de contenir, protegir, informar i identificar el producte, en el disseny del packaging agafa una rellevància especial el fet de diferenciar-lo, potenciar la personalitat de la marca i ser capaç d’aportar valor al consumidor. S’imparteixen màsters universitaris especialitzats en la matèria i les empreses porten a terme minuciosos estudis de mercat sobre el packaging dels seus productes per estudiar quin disseny, quins colors i quins materials són més atractius per al seu públic objectiu.

El packaging juga un factor important en l’èxit o el fracàs d’un producte. Mentre que uns són pràctics i aporten funcionalitat al producte, d’altres contribueixen a establir una gran diferenciació gràcies a la seva creativitat. Una menció especial mereixen els denominats envasos smart, aquells que gràcies a la seva intel·ligència creen un valor afegit i arriben a interactuar amb el producte i comunicar informació útil sobre les seves propietats. Aquest efecte l’aconsegueixen a través de dispositius monitoritzats o altres eines, com per exemple envasos que canvien de color per informar-nos que el producte ha caducat.

Notícies relacionades

Un element comú en tots és la recerca de materials cada vegada més ecològics, sostenibles i respectuosos amb el medi ambient, els envasos ecofriendly. Pel que fa a l’estil, no hi ha regles fixes. Mentre que uns aposten per la tradició, d’altres són absolutament innovadors. Triomfen tant els més minimalistes com els més sofisticats, propis de marques del sector de la cosmètica i la perfumeria.

Alguns són capaços de provocar fidelitat a la marca, d’altres de despertar el desig de col·leccionar-los i en alguns casos agraden tant que el consumidor els guarda una vegada ha utilitzat el producte. Aquesta petita gran cosa que és l’embolcall d’un producte pren encara més importància en aquestes dates al ser capaç de comunicar tota la il·lusió i la màgia del Nadal. 

Temes:

Consum Comerç