Anàlisi

I el millor regal de Reis és...

Cal ajudar els nens a escriure la carta de peticions i incloure-hi no més de tres objectes

3
Es llegeix en minuts
getthumbsbyfilename1

getthumbsbyfilename1

Acabem de celebrar les festes de Nadal amb dinars, sopars i milers de regals que ha portat el Pare Noel –o l’Olentzero a Euskadi, o el Cagatió a Catalunya o l’Apalpador a Galícia– i encara falten més joguines que deixaran els Reis Mags. A vegades ens preguntem quants regals hem de fer-los a les nostres filles i fills. Hem d’atendre només als desitjos expressats a la carta que escriuen a Ses Majestats d’Orient o són els diners els que marcaran què i quantes joguines han de rebre d’acord a la seva edat, les seves habilitats i el seu sexe.

Crec que el més raonable és explicar-los als nostres fills i filles que els ajudareu a escriure la carta perquè puguin triar bé els regals. Creeu un ambient relaxat, esteu a punt d’iniciar un hàbit que ha de servir-vos al llarg de molts anys. Sabem que trencar hàbits, desfer o desmuntar privilegis costa feina i dolor. Parleu-los amb molta tranquil·litat d’allò que poden i han de demanar, i ajudeu-los en l’elecció dels tres regals que són els que rebran. Tres i no més. El primer any serà difícil, però acabarà sent un hàbit saludable per a tots. 

Il·lusió i necessitat

Els regals poden ser una lectura, una joguina que suggerim que sigui educativa per estimular les àrees de coneixement o que els potenciï la creativitat, la curiositat i, per acabar, alguna cosa que els faci il·lusió però que necessitin (pensem en alguna peça de roba, material escolar, un instrument musical...). Els nadons de fins a sis mesos necessiten joguines que els estimulin sensorialment. Entre els 6 mesos i els 2 anys, l’etapa en què es desenvolupa la mobilitat i les criatures comencen a gatejar, a moure’s i a explorar, les joguines han de facilitar com descobrir el seu entorn. També es poden usar contes amb música o textures diferents.      

Entre els 3 i 5 anys, adquirim el control del llenguatge i també som conscients de la pertinença al gènere, és a dir, els petits aprenen el  que és ser nens i ser nenes. És important trencar amb els estereotips marcats en les joguines; les pilotes, cotxes, jocs de lògica… o les cuines, nines, maquillatges.

No reproduïm comportaments en els quals les nenes es vesteixen de fades, princeses... Rols amb els quals Disney les convida a ser belles, fràgils, temoroses o bruixes malvades… mentre que els nens es vesteixen de guerrers o de prínceps aventurers, demostrant sempre força, valor, honor i gallardia. Compte, no els fem cap favor als nens regalant-los pistoles, cascos de guerrers galàctics que els cobreixen la cara per no veure el dolor o la por a la cara de l’enemic; necessitem treballar l’atenció, la dolçor, l’empatia, la compassió en els nens. D’igual manera, les nenes han d’aprendre que la bellesa és efímera, que la seva formació intel·lectual, la fortalesa, el domini corporal, l’aprenentatge en presa de decisions i l’esforç seran sempre importants.

Entre els 6 i 9 anys, s’adquireix la força corpòria. Les joguines han d’ajudar a alliberar tensions i afavorir el coneixement del cos. A partir dels 9 anys, es recomanen jocs que els permetin exercir un rol propi en activitats relacionades amb els oficis, la investigació, la música: microscopis o telescopis, modelisme, col·leccionisme... 

Notícies relacionades

En l’adolescència acostuma a desaparèixer la necessitat de jugar. Solen buscar la identitat. Els seus gustos són més tecnològics, els seus desitjos estan marcats per les modes i el consum. En aquesta edat acostumen a donar-se les primeres relacions amoroses. Assumpte controvertit perquè no existeix educació sexual al nostre país i les informacions que incorporen els i les adolescents solen venir de la pornografia, i per aquest motiu les seves actituds són errònies i violentes.

Jugar, interaccionar, parlar i donar als nostres fills i filles eines perquè siguin capaços de dirigir autònomament les seves vides resulta el millor regal de Reis possible.