Idees
Les millors pel·lícules estan a tot arreu
bomb
Un dels debats més animats d'aquest Nadal ha girat al voltant de l'aparició de Twin Peaks: El retorno (2017) en les llistes de millors pel·lícules de l'any. Fa uns dies, crítics i cineastes reflexionaven sobre el tema en un article d'aquest mateix diari. Cahiers du Cinéma ha concedit a la tercera temporada de la sèrie el primer lloc en el seu top, i Sight & Sound, el segon. Altres revistes (impreses i en línia), no obstant, l’han inclòs en el seu rànquing de millors sèries al considerar que no és cine, sinó televisió. Em decanto pel primer. Però em nego a jutjar el segon. Que cada un es prengui el seu temps per adaptar-se a un moment de canvi aclaparador i tregui les seves conclusions sobre com afrontar la inabastable i ramificada allau audiovisual d’aquests temps.
Alguna cosa estaríem fent malament si els canvis en la forma de generar i consumir imatges no ens provoquessin dubtes i recel
La notícia no està en la dicotomia entre els que s’obren al present i els que s’aferren al passat. És tot molt nou per simplificar-ho. Alguna cosa estaríem fent malament si els canvis en la producció i el consum d’imatges no provoquessin dubtes i no generessin postures intermèdies, contradictòries o provisionals. La notícia és que el 2017 passarà a la història com l’any en què, assimilant-les o mirant-les amb prudència, vam entendre que les bones pel·lícules estan a tot arreu i no són patrimoni de cap mitjà.
Notícies relacionadesPer Cahiers du Cinéma i Sight & Sound, Twin Peaks: El retorno és la pel·lícula de l’any. També està (en el top d’Otros Cines Europa) entre les favorites d’alguns dels nostres cineastes, com Pablo Hernando, Carlo Padial, Natalia Marín i Borja Cobeaga. I Benny Safdie, director de la increïble Good Time (a Netflix, el dia 11), explicava a IndieWire que per ell el millor del 2017 havien sigut The Anecdote i Finding Frances, episodis de la magnífica sèrie de Comedy Central Nathan for You (2013), proposta que dinamita gèneres i formats.
Dubtes i desconcert al marge, aquesta visió panoràmica no només és meravellosa i suggerent, sinó també fonamental per entendre i impulsar el ¿cine? del present.