Reinventar el Port Olímpic

Els veïns d'una zona tan degradada, més enllà del pla municipal, han de recuperar la tranquil·litat del seu entorn

2
Es llegeix en minuts
lainz2458225 2004 12 08  zoom  vistas aereas de barcelona  cathelicopters180206092935

lainz2458225 2004 12 08 zoom vistas aereas de barcelona cathelicopters180206092935 / MAITE CRUZ

Amb el pas dels anys, el Port Olímpic i el seu entorn s’han anat degradant de manera creixent. El que va ser una de les joies de la corona de la Barcelona olímpica i que va viure èpoques pròsperes quan es va posar de moda, ha anat degenerant en una zona en què desagradables episodis de tota índole han marcat la vida quotidiana del barri, en especial de nit. Fa un any i mig, arran d’unes imatges d’activitats sexuals explícites al mig del carrer, es va posar al damunt de la taula el deteriorament d’una situació que el president de l’associació de veïns de la Vila Olímpica va descriure com «un segrest». Segons les seves paraules, «quan generes un espai de conflicte, la gent deixa d’anar-hi; el Port està més d’esquena a la ciutat que mai». Conflictes que es resumeixen en baralles, botellons i turisme de borratxera, falta d’higiene, cotxes que es van precipitar al mar o, en el pitjor dels casos, assassinats com el d’un membre del clan dels Baltasares, a la sortida d’un local, fa dos anys.

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Llavors ja es discutia un nou pla d’usos del Port Olímpic, sota la responsabilitat del districte de Sant Martí, amb participació dels afectats i amb la vista posada al 2020, punt final a la concessió actual de la zona. Ara, l’Ajuntament de Barcelona, amb un pressupost de 39 milions d’euros, que s’autofinançarà amb les comercialitzacions previstes, intervé definitivament en la qüestió, un cop la Generalitat va cedir les competències de gestió. El pla municipal, que es preveu que finalitzi l’any 2022, preveu una reestructuració a fons, amb un reordenament general de l’espai públic amb l’objectiu de fer-lo més habitable per als veïns, la creació d’una gran zona de vianants, més connectivitat entre la ciutat i el port, la reordenació de l’eix de Marina, l’ampliació del Centre de Vela, un nou centre municipal d’esports nàutics i un centre de divulgació i coneixement del mar, sense oblidar una oferta lúdica cívica i sostenible.

Mentre les mesures es vagin implantant, l’ajuntament advoca per extremar els controls i la vigilància, a través de precintaments o de sancions per excessos horaris o d’aforament en diferents locals, amb la idea explícita, més enllà de la reinvenció de l’eix nàutic, de retornar com més aviat millor la tranquil·litat a l’entorn per al gaudi dels seus visitants.