MIRADOR
Arribar a Londres
jgarcia42041354 ngh018 londres reino unido 12 02 2018 vista de una pue180216131953 /
És la influència de les grans ciutats, que converteixen els que hi viuen en eterns passavolants, però alhora els accepta tal com són, sense dubtes morals. En aquest cas és Londres: un fil estrany i pertorbador uneix dues novel·les recents, tot i ser distants en intencions, i allò que les lliga és la bullícia anònima dela ciutat. A Aglutinació (Edicions 62), Joan Jordi Miralles reprèn l’estil provocador de l’excel·lent Una dona meravellosa (Labreu). La mort injusta de David Vilaseca en un accident, després d’anys de viure a Londres, va estroncar un projecte literari ambiciós -- la creació d’una gran obra a partir dels dietaris escrits i reelaborats literàriament durant més de 20 anys-- i ara es publica allò que va deixar: Els homes i els dies (L’Altra). Més de 700 pàgines que són una indagació sense límits sobre si mateix, i un aprenentatge cultural i sentimental.
A l’inici d’Aglutinació, un home arriba a Londres després de mesos de viatjar per Europa. Una coneguda el rep a l’estació. «Què hi has vingut a fer, exactament?», li pregunta. Resposta: «Fugir, suposo». Aviat aquesta fugida es concreta en una propensió a la sordidesa de les cambres estretes, una feina nocturna en un hotel i relacions sexuals extremes que mai no descavalquen el protagonista de la voluntat autodestructiva: baralles de pub, temptacions suïcides, i un trauma familiar que no vol ser esborrat. A la segona part d’Els homes i els dies, el narrador es defineix com «un home en crisi», i aquesta crisi es va concretant en la buidor que li provoquen els dubtes constants en el desig i en la creació literària, explorats desde la psicoanàlisi.
Notícies relacionadesVilaseca es refia del to confessional d’un dietari; Miralles escriu un monòleg interior en segona persona. El món universitari, en un cas, i el dels turistes en l’altre són aparadors, portes de connexió amb el submón interior. Londres, diu el narrador de Miralles, és «una ciutat escleròtica, impacient i tremolosa», i també «un camí personal d’anihilació». Com si li respongués, Vilaseca escriu: «Les úniques ciutats reals són les que portem a dins».H